Monday, March 26, 2012

lme tak update

as salam peepss...

lame tak update blog nih... berabuk dah rase..bkn per..xde idea nk tulis...nk bgtau ape pon xtau....bnde bnyk nk bgtau tapi nk menaip tu malas..sbb skang gile main game jer kt henfon...

bnyk bende blaku minggu nih..antaranye konflik kat pjabat...ssh la klu berpuak2 kat pjabat...org ni tak puas ati..org tu xpuas ati...dah nk buat mcm ner lg...tak puas ati cmne pon kluar masuk pjabat pintu yg same gak...

tak paham btul lah dgn org zaman skang ni....ape lg la yg diorg nk..klu rase nk bersaing dgn org tuh,bli ape yg dia beli...kn snang..xpayah nk jeles2...duit masing2 kan..nmpk org tu bli baju...awk pon bli gak.bju...ikut jerr ape org tu buat klu dah jeles sgt....

hai....pastu boikot memboikot...pulau memulau...g dok kt pulau la lau ssh sgt..hahahhah.....
hurmmm...ok lah..malas nk cite bnyk2...kang kne black list pulak...hahhahaha..okey lah...daaaa...

assalam....

Tuesday, March 13, 2012

kenapa sanggup lakukan sebegitu...

sayu betul bila tgk wajah adik dirang...atau nurul nadirah yang dilaporkan hilang,kemudian mayatnya dijumpai rentung dibakar...apalah dosa si anak kecil itu hingga sanggup membakarnya hidup2...

kenapa manusia ni bodoh sgt...ya Allah..jauhkan la dari anak2 ku...semoga org yg melakukannya mendapat balasan yang setimpal dengan ape yg telah dilakukan...wahai adik dirang...damailah engkau di syurga sana...

Sunday, March 11, 2012

KENAPA KUBUR WANITA DIGALI SEDALAM 7 KAKI BERBANDING KUBUR LELAKI 5 KAKI ?

seorang isteri bertanya kepada suaminya,

Isteri : Abang, boleh
sayang tanya?
Suami : Ye sayang. Nak
tanya apa?

Isteri : Sayang pelik la
abang. Kenapa syarat
dalam Islam, bila lelaki
meninggal
dunia, kubur nya digali
sedalam 5 kaki tapi kubur
wanita berlainan digali
sedalam 7 kaki?
Suami : Ooo.. InsyaAlLah
senang ja jawapannya tu..
(sambil tersenyum).

"Kalau nak tau Islam ni
agama yang sangat
prihatin dan bijaksana.
Sebenarnya sebab kubur
wanita digali lebih dalam
dari lelaki kerana jika
berlaku banjir, jenazah
wanita tersebut tak akan
terapung ke atas dan
akhirnya akan membuka
aurat jenazah. Islam
sangat menjaga aurat
kaum wanita, sampaikan
hingga nyawa dah
melayang dari jasad pun.
Islam masih melindungi
aurat kaum wanita."

Isteri : SubhanaAlLah.
Besarnya kuasa AlLah ya
abang.
Suami : *Hanya
tersenyum*

Wahai kaum wanita.
Tutuplah aurat mu
dengan sempurna, ketika
masih bernyawa. Kerana
InsyaAlLah, AlLah juga
akan membantu
melindungi aurat mu
walaupun nyawa sudah
tiada suatu hari
kelak..

Saturday, March 10, 2012

SBPA batal...kembali ke SSM

Subject: Najib umum batal SBPA, penjawat awam kembali kepada SSM yang ditambah baik
 
PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang sepatutnya berkuatkuasa pada 1 Jan 2012 dibatalkan dan mengekalkan Skim Saraan Malaysia (SSM) yang ditambah baik.
 
Perdana Menteri juga mengumumkan penubuhan sebuah suruhanjaya untuk mengkaji secara komprehensif sistem saraan untuk penjawat pada masa depan.
 
Beliau juga mengumumkan pelarasan gaji sebanyak 13 peratus bagi Kumpulan Pengurusan dan Professional dan Kumpulan Pelaksana dari Gred 1 hingga Gred 54, bagi Kumpulan Gred Utama C,B,A (sembilan peratus), Gred Turus 3 dan 2 (lapan peratus) dan Gred Turus Satu dan Ketua Setiausaha Negara (tujuh peratus).

Najib juga mengumumkan jadual gaji matriks yang dilaksanakan sekarang diubahsuai kepada gaji minimum-maksimum dengan kadar kenaikan RM80-RM320 bagi Gred 1-54 manakala gred bagi Jusa kekal mengikut kenaikan tahunan SSM.
 
Bagi Elaun Bantuan Sara Hidup (COLA), Najib mengumumkan kenaikan kepada RM250 sebulan dari RM200 bagi kawasan B manakala bagi kawasan C dinaikkan kepada RM150 daripada RM100.
Najib membuat pengumuman itu pada perhimpunan khas bersama penjawat awam di Dewan Perdana Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya di sini hari ini.

(hurm...cmner kakitangan kerajaan??? puas ati...bg kite as a goverment employee..ianya kire bgus la...xde la yg lbh tggi pangkat lbh tggi knaikannye....adil dan saksama...atau de tujuan lain kah???...same2 la kite tggu selepas PRU nih....)

Thursday, March 8, 2012

90 % siap...

as salam peepss.....


bertemu lagi di malam hari untuk entry ke 3 mlm nih....hurm..hari ni bnyk cite nk tulis...sebelum menghilang 3,4 hari so utk senang update kite update skali 3 entry...hahaha..nti 3 hari lg kite dtg blik ek..hhihihiihih...


actually nk tnjuk gmbo umah kite yg hampir siap nih..ade la dah 90% siap..yg tak siap lagi cume tggl kabinet,elektrik pili air ngan ampaian..huhuhuhu...tak sangke da nk siap kn...


xsabo nk masuk umah baru...tgk la dlm bulan 4 atau 5 kite pindah masuk la..hihihih... InsyaAllah...
ok ar..check it out..(umah kite kecik jer..x beso mne pon..huhuhuuh...umah teres jew...apepon kite bangge kite da ade r umah,,)
ni pandangan depan...tgk dari sisi

pintu pagor umah...tomey x???

grill pintu..

tiles depan...

pandangan utk ruang makan

bhgn dapur...xsiap lagi kabinet...

 hurmm..ni la umah kite..nti kite update lg ek...bnyk lg nk update..tp nati lah ek..
okey..daaa....

biarlah saya...

Ketika orang lain sibuk mencari kekurangan orang lain...
biarlah sy sibuk mencari kekurangan diri...

Ketika orang lain sibuk mengejar hal2 duniawi...
biarlah sy sibuk mengejar kesempatan waktu yg masih dberi...

Ketika orang lain sibuk mengumpul harta kekayaan...
biarlah sy sibuk mengumpul amal kebaikan..

Ketika orang lain sibuk bersuka ria...
biarlah sy sibuk menangisi dosa-dosa yg lalu...

& ketika orang lain x punya waktu menadah tangan untuk mendoakan orang lain...
biarlah sy memohon kepada Allah agar orang2 yg sedang leka,kembali ke pangkal jalan..kembali kepada Tuhan yg SATU...kembali untuk mencari keredhaanNya dlm kehidupan yg sungguh singkat ini...moga kalian dirahmati..dberkati & di limpahi taufik & hidayah..Sesungguhnya kasih sayang Allah melebihi kemurkaanNya...




♥♥♥ Aamiin ya-Robbal A'lamiin ♥♥♥

layak ker......

assalam peepss...


hurm..nk tau,ade interview KPSL inspektor dan kadet sarjan... utk kadet sjn kite x layak sbb xde diploma..tp utk inspektor KPSL kite layak walaupon xde ijazah tapi kite ade kelulusan undang2 dlm pasukan..


kite nk mintak..tp mcm xlayak jer...bkn per...dia nk yg ade degree...kite ni abuk pon xder...bru jer nk merangkak2 nk ambik diploma..huhuhuuh..sedey kn..hahahaaha


boss2 kat opis tuh suh mintak..tp mcm diorg tak yakin jer yg kite akan dapat...setakat bgantung pd undg2 pasukan..ape la sgt..org degree msti la lbh diperlukan...


cmne ek..nk mntak ker tak ek...hurmm...mcm nk mintak..tp nk kne isi borang lg la..nk pen picture la...aduuiiihh...xtau la...hurmm...caner ek kengkawan...nk mintak ker tak nak???


lgpon kite cm x ready jer nk jadik pegawai la...hahahha..adesss..nanti la mggu depan kite pikirkan...


okey peepss...jumpe lagi..

Tuesday, March 6, 2012

gulai pucuk paku dengan ikan masin



bahan-bahan:



pucuk paku
ikan masin
bawang merah
kunyit
cili padi
santan kelapa
asam keping
sedikit garam sbg perasa

cara memasak:

kunyit dan cili padi ditumbuk..hancur
ikan masin direndam dulu utk hilangkan masin sikit

kunyit dan lada yg ditumbuk di masak dgn ikan masin..campur sikit je garam dan asam keping...masukkan santan...dah mengelegak letak pucuk paku..dan siap...

(utk pucuk paku blh tambah bawang sikit..tumbuk dgn lada dan kunyit..tp sikit je ya.sbb masak lemak ni x perlu bawang sebenarnya..tp tgk pada masakan jugak..ada yg kena..ada yg x payah)



klu tak nak ikan masin korang boleh tukar dengan udang..


selamat menjamu selera..

home made popcorn....

bahan-bahannye:
2 sudu besar marjerin/butter
biji jagung...
(biji jagung biasa ada jual kat bakery...pasaraya pun ada..tp x sume tmpt ada)


cara caranye:
masukkan marjerin dlm kuali....cairkan...masukkan biji jagung....agak2 tenggelam ngan marjerin cair tu....slowkan api....amik ttup pengukus...ttup kuali....jap agi kuar bunyi 'pop'....

dah diam je bunyi tu....buka ttup periuk tu....jgn terkejut lak....taraaa...magik terjadi...penuh sekuali jagung yg dah meletup

kuakan jagung tu....ketepikan...



next step..
dlm kuali td...wat cam ni lak

- 2sdb marjerin
- 4sdb gula
- pewarna / perisa

cara cara....
- cairkan marjerin...masukkan gula...kacau smpai gula cair....slowkan api....masukkan pewarna/perisa....nk plain pun x pe....kacau rata...masukkan pop corn smula....kacau sebati..

nti jadi la pop corn yg colourful...tp kne buat bnyk kali la...jap wane merah,hijau,kuning...

Yuna - Terukir Di Bintang (Unofficial MTV With Lyrics)



Jika engkau minta intan permata tak mungkin ku mampu
Tapi sayangkan ku capai bintang dari langit untukmu
Jika engkau minta satu dunia akan aku coba
Ku hanya mampu jadi milikmu pastikan kau bahagia

Hati ini bukan milik ku lagi
Seribu tahun pun akan ku nanti
Kan... kamu...

Sayangku
Jangan kau persoalkan siapa dihatiku
Terukir di bintang tak mungkin hilang cintaku padamu....


(dedicated to my luvely hubby adha fahmie..~~i love u till the end of my life~~~

{OFFICIAL} SESAAT KAU DATANG by RAMLAH RAM ft. SLEEQ [MUSIC VIDEO HD] EN...

hari ni kite sharing2 lagu ek...best lagu nih..memula tuh mcm tak minat..tp lme2 jadi besh lak...huhuhuhu....suare ramlah ram..mmg still mengancam lg...cayalah org muor....

Monday, March 5, 2012

pemergian atuk tersayang..

assalam peepss...

tanggal 06.03.2012..kite kehilangan lagi seorg org yg penting iaitu atuk lelaki kite....syahdunye...baru 4 bulan lepas kite kehilangan bapa saudara, kali ni kite kehilangan lagi seorg...

atuk lelaki kite ni seorang yg sangat kuat..usianya dah 90 thn lbh dah..boleh lagi kayuh basikal..kite xdpt bayangkan bgaimana gagahnye dia utk kayuh basikal dari umah ke duanya ke umah atuk pempuan kite..fuhh respek lah..

tp sebulan dua ni jer dia uzur sikit.,kaki dia bengkak...dlm sebulan tuh dia da xbole jalan...terbaring jer...pki lampin pakai buang...

akhirnya dia dipanggil lagi Ilahi pada petang ahad..jam 6 ptg...dia menghembuskan nafasnya yg terakhir...
Innalillahiwainnailaihi rojiun...

Alfatihah...semoga arwah atuk dicucuri rahmat dan tenang disana..Insyaallah..Amin..

assalam....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gadget

This content is not yet available over encrypted connections.