Monday, January 30, 2012

sejauh mana anda bersabar????

Pernahkah anda mengalami stress yang melampau? Mungkin ada antara kita yang pernah terfikir untuk melakukan perkara yang bukan-bukan seperti membunuh diri dan mencederakan diri sendiri ketika menghadapi tekanan yang melampau. Ada juga yang gemar menjerit terpekik terlolong ketika stressmenyelubungi diri. Saya sendiri contohnya, pernah menghabiskan beratus-ratus ringgit semata-mata kerana memesan semua menu yang terdapat di McDonald akibat stress yang melampau.

Syeikh al-'Arifi, seorang penulis buku Arab yang terkenal menceritakan kisah beliau tatkala beliau berkunjung ke Madinah al-Munawwarah untuk menziarahi sahabatnya Khalid. Dalam pertemuan itu, Khalid mengajak beliau untuk menziarahi sahabat mereka berdua, Dr. 'Abdullah. Dr. Abdullah merupakan seorang cendekiawan yang terkenal dengan akhlak yang mulia dan beliau sentiasa tersenyum.
Kisah Dr. 'Abdullah ini cukup menyayat hati. Beliau diuji dengan dugaan yang sangat kuat oleh Allah S.W.T.
Suatu hari, anak lelaki sulung beliau membawa semua ahli keluarganya ke satu kenduri perkahwinan tidak jauh dari rumah mereka. Hanya Dr. 'Abdullah yang tidak ikut serta ekoran tuntutan kerjaya beliau di universiti. Siapa sangka itulah kali terakhir beliau hidup bersama mereka. Dalam perjalanan pulang, kereta yang dipandu anak sulungnya kemalangan dan mengorbankan keseluruhan ahli keluarganya, kesemua 11 orang!

Walaupun Dr. 'Abdullah selalu bersabar apabila dihadapkan dengan pelbagai ujian, tetapi beliau tetap merupakan manusia biasa. Beliau tetap punya hati dan perasaan dan mata yang bisa menangis. Dia juga mempunyai jiwa yang kadangkala gembira dan kadangkala sedih.

Sungguhpun berita itu sangat merapuhkan hati, beliau tetap menyembahyangkan jenazah dan mengebumikan mereka dengan tangannya sendiri. Setelah selesai pengebumian, Dr. 'Abdullah pulang ke rumahnya yang pernah dihuni oleh anak-anak dan isteri beliau. Dengan hati yang masih terluka, beliau mula menjelajah ke segenap pelusuk rumah. Sunyi, sangat sunyi. Tidak seperti sebelumnya.
Beliau memandang mainan yang terbiar di atas lantai. Tiada lagi Khulud dan Sarah yang riang bermain dan kadang-kadang berebut permainan sampai bertelingkah kecil. Sungguh girang hati-hati suci itu!
Beliau menjenguk kamar tidur beliau dan isterinya. Matanya tertancap pada katil yang tidak dikemas kerana tiada lagi Ummu Salih, isterinya yang dicintai sepenuh hati yang setiap pagi akan mengemas katil mereka berdua tanpa bersungut. Basikal Yassir sepi sendirian tersandar pada dinding rumah. Tiada lagi pemuda mulia itu yang setiap petang akan menunggangnya ke pekan.
Beliau masuk ke kamar anak gadis sunti beliau yang sudah merancang untuk berkahwin dengan pemuda soleh pilihannya sendiri tidak lama lagi. Pakaian pernikahannya masih elok tersusun tidak terusik apatah lagi dipakai.
Masya-Allah. Kamu menghadap-Nya di saat-saat pernikahanmu semakin hampir!

Alangkah hebatnya seorang hamba Allah redha akan ketetapan Tuhannya. Sesiapa sahaja yang melihat beliau ketika mendapat ucapan takziah daripada orang ramai akan pelik. Kerana seolah-olah yang meninggal itu bukan sesiapa baginya. Malah beliau yang sebaliknya menasihatkan tetamu yang datang dengan tazkirah ringkas beliau.
Beliau sentiasa mengulang, "Dari Allah kita datang, kepada Allah jua kita kembali. Segala yang Allah kurniakan, itu kepunyaan-Nya. Segalanya telah Allah tetapkan."

Bayangkan jika beliau tidak redha dan bersungut atas kehilangan mereka. Lama kelamaan, beliau akan mati kerana kesedihan yang melampau. Kerja tidak akan menjadi. Hidup tidak dapat diteruskan dengan sempurna.
Benar sahabatku! Jangan kamu cuba untuk bunuh diri dan janganlah setiap kali kamu berbual dengan orang ramai, kamu mula bersungut terhadap dugaan Allah sampaikan orang lain mulai jemu dengan kerenahmu.
Contohnya apabila seorang isteri kerap sekali mengadu kepada suaminya, "Bang, rumah ni dah lama sangat dah.. Bang, kereta buruk tu dah selalu sangat masuk bengkel.. Bang, baju ayang dah out of fashion.."
Sudah tentu lama-kelamaan si suami akan menjadi bosan dengan sikap isterinya itu dan tidak mustahil andainya si suami tersebut mula mencari-cari bakal isteri baru.

Adalah lebih elok kalau kita terima segalanya seadanya. Tidak guna mencemuh mengatakan itu begitu, ini begini, yang itu begitu, yang ini begini.
Ingatlah wahai diri dan sahabat, dugaan itu tidak merupa dalam bentuk kesusahan sahaja, malah kesenangan yang ada sekarang juga adalah dugaan. Dugaan yang diciptakan untuk menguji hamba-Nya yang bersyukur dan hamba-Nya yang kufur. Wallahualam.

sedih dgr..

salam peepss...


siang td balik dari hospital...sedih dgr brita dari doktor yg mengatakan my little dhiya takkan boleh berjalan..sbb menghidap sejenis penyakit lemah otot...sedihnye dengar...rase cm nk pengsan kat spital time tuh gak..


mungkin ni ujuan dari Allah untuk aku..kemungkinan dhiya takkan ade adik..sbb doktor tak bagi mengandung lagi..takut risiko adik dia akan jadi mcm dia gak..uhukk..sedihnye..


walau cmner pon..dialah ratu hati aku...tak sempurna dia pon,tp dia sgt bijak..hopely dia akan jadi manusia yg berguna satu hari nanti...i love my princess..


bye...mood..sedih yg teramat...


umi sayang dhiya...

Thursday, January 26, 2012

Selena Gomez & The Scene - Who Says


best giler lagu nih...minat sgt2.... who says...who says u not perfect...who says u not pretty..
hahahah..motivasi lagu nih....

Tuesday, January 24, 2012

letih...

as-salam peepss...


fuhh..hari ni patutnye cuti..tp kite kne keje...letihnyee.....walaupon pegi kje kol 2,tp letih la....sbb dlm kpala pikir nk rehat kat umah je.. balik lak da kol 8..xsmpt la nk prepare utk kemas umah..bnyk yg tergendala...


kat opis lak asyik serabut kepala jer..ni xsiap ..tu xsiap..pening..kje kite lg la xsiap..ni sume gara2 pendrive masuk virus tuh...hangin jerr...nk semak balik punye la sssh...satu2 sume nk belek smula..tu pon xdpt semua...sabo je la ..dugaan yg tuhan bagi kt kite....terima dengan redha...uhukkk...


hurmm..okey lah..nk berehat dlu lah..sok nk kje...tkut xde energy nk g kje sok..okey peepsss....


tataaaaa





Monday, January 23, 2012

jangan.....jangan..jangan...

PERKATAAN JANGAN dalam Islam

- JANGAN tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki Mahal kerana berpagi-pagi itu membuka pintu Berkat.


- JANGAN makan tanpa membaca BISMILLAH dan DOA makan. Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.


- JANGAN keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan.Takut-takut kita mati dalam perjalanan.


- JANGAN pakai sepatu atau selipar yang berlainan pasangan.Makruh dan mewarisi kepapaan.


- JANGAN biarkan Mata liar di perjalanan.. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.


- JANGAN menangguh taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa.


- JANGAN ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang Kita bersalah.


- JANGAN mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak persahabatan Kita hilang bahagia.


- JANGAN lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja Kita. Nanti Kita sombong apabila berjaya.Kalau gagal kecewa pula.


- JANGAN bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki Kita.


- JANGAN banyak ketawa. Nanti mati jiwa.


- JANGAN biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih orang kepada Kita.


- JANGAN suka menganiaya manusia atau haiwan.. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.


- JANGAN terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.


- JANGAN mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan Kita.

ALLAH lebih tahu. Wallahualam...

Saturday, January 21, 2012

biarlah kita....

Jika mereka sibuk mencari cinta ..
Biarlah kita sibuk mencari iman ..

Jika mereka sibuk mencari pasangan ..
Biarlah kita sibuk mencari keredhaan ..

Jika mereka menangis kerana putus cinta ..
Biarlah kita menangis kerana mengenang dosa-dosa silam ..

Jika mereka cintakan manusia ..
Biarlah kita cintakan Allah Taala ..

Jika mereka mendamba kehidupan duniawi ..
Biarlah kita dambakan kehidupan ukhrawi ..

Berjuanglah dengan hawa nafsumu itu bagi mencari Mardhatillah 


sorry xnk tiru pon...


as- salam peeps....

hurm...slalu kan marah2 cenggini..bkn per..sakit ati taw dengan perangai segelintir org nih...mencik gak kekadang....

ni nk story sikit la...ade sorg hamba Allah nih,sangat2 la blagak..cm hebat2 jer..bajet bagus kan...ape2 bnda sume nk bgtau dia yg the best..dia yg paling taw..heeee....sangat2 la menyampah mak noks...

hurm..kite nk buat tu dia ckp dia da nk buat..kite nk buat ni dia ckp dia da plan nk buat...oh pelis...habuk pon xnmpk lg...kite yg buat dulu kay...pastu sibuk2 nk tgk...nk mengkomen tu xkne ini xkne la tuh... eeeuwww...meluat lah...knape ek kne mcm tuh...

nmpk sgt blagak...xper lah..sukehati awk la..nk buat mcm mne pon,yg penting sape siap dlu...ade aku kisah???

okey peepss..stop sini dlu lah..

Thursday, January 19, 2012

sekadar renungan..

Sebenarnya duit tak boleh bawak mati,
Bila mati,duit bukannya boleh bawak masuk kubur esok.
Yang masuk jadi teman kita nanti adalah amalan pahala kita.
Time kat dunia puaslah kumpul duit bagai nak nak rak,
Nak beli kain sutera dan satin untuk balut tubuh kita,
Tapi kat kubur esok guna kain cotton pputih je. Tak payah kumpul duit banyak-banyak,berela-ela pun boleh beli..
Kat dunia ni puaslah minum fresh orange,apple juice,mango juice..tapi kat dalam kubur esok,, guna skyjuice je la..untuk siram kita,,
Itupun kadang-kadang je diwarnai dengan kelopok-kelopok bunga mawar…
Kat dunia puaslah pakai paying berjenama,berenda-renda,
Tapi..kat kubur esok, pakai payung kertas je,nak tutup kepala kita,itupun tak tahan lama.
Kat dunia dulu puaslah cari batu permata paling mahal,paling lawa,
Berjuta la duit habis,..tapi kat kubur esok sama je,
Semua orang guna batu nisan.
Dulu kat dunia buat jahat sama-sama,bangga dapat kawan satu kepala,
Tapi kat kubur esok merana tanggung azab Allah tanpa partner..
Time kat dunia syok dengar lagu entah apa-apa tah,..besok,,kat kubur dengar talkin je..
Dulu kat dunia puas cari tilam empuk nak beradu, esok kat kubur mana dapat semua tu,, pakai tanh sejuk je..
Time kat dunia,dulu puaslah melancong sana sini ramai-ramai..esok dalam kubur dengar jelah derapan tapak kaki pergi tinggalkan kita seorang diri.
So,cubalah fikir-fikirkan amalan kita yang selalu kurang. Ingatlah azab Allah
Yang Maha berat dan seksaNya. Kita selalu mencari sesuatu yang boleh memberi nikmat kepada kita,dan apabila Allah memberinya kita alpa kepada Allah untuk mengucapakn syukur ke hadratNya.
BERINGATLAH!! Kita hidup di dunia hanya sementara..untuk bekalan di akhirat yang abadi..selalulah reload amalan kita..topup banyak.banyak..

hurmmm...boleh ke nk maafkan???

salam peepss...


ngat lagi tragedi oktober kite thn lepas...kisah yg tragis...tp skang mungkin ade yg dah lupe...atau pon ade yg masih ingat lagi sikit2...kite???of kos la ingat...ngat snang2 nk lupe..oh pelisss....xkn ku lupe ok...


tp si pencipta tragedi tuh mcm nk berbaik jer ngan kami sumer??apsal ek??propa ker ape??atau dia nk bukak buku baru???apepon,kite ttp xleh nk maafkan,walaupon diluar kite dah boleh gelak2 sesamer...


sbb per???sebabnyer dia dah memecahkan tembok kepercayaan didlm hati kite...bkn stakat retak...pecah berderai trus...smpi kan serpihannye berterabur...tu yg tak dpt dicantum smula...so..walaupon luaran kite tpaksa hipokrit..tp dlm hati..mintak maaf yer org berkenaan,kite xdpt nk maafkan...


ntah la...sjak dari hari tuh...hilang segala kepercayaan kite kat "mereka2" itu..smpai hati kn mereka semua...xper la...doa org yg teraniaya ni selalunya makbul...dan dapat dilihat la...tuhan mmg bayar cash...
seorg demi seorg da nmpk terkena balasannya...bkn nk bersorak gembira, tp satu peringatan kat diri sendiri iaitu sentiasa beringat...jgn letak kepercayaan kpd org 100%..gurauan ade hadnye...biar la berpada2 asalkan kite tak sakit hati....


okey la peeps...kurang la terbuku kt hati nih....



Tuesday, January 17, 2012

senyumlah sayangku......



Senyumanlah yang selalu menjadikan seseorang itu disayangi dan tak pernah dibenci. Senyuman selalu mengubah hati seseorang yang dahulunya musuh ketat menjadi teman yang setia.

Ketika keseorangan, senyuman dapat membantu meningkatkan keyakinan diri. Ketika disisihkan, senyuman dapat menjadi teman hati yang setia. Ketika dipinggirkan, senyuman dapat menjadi penawar kesedihan hati.

Senyuman tak pernah pun menipu sebab ia tak pandai menipu, kita semua dapat lihat perbezaan antara senyuman yang jujur dengan senyuman yang sengaja dibuat-buat. Senyuman tak pernah pun menyakitkan hati seseorang melainkan orang itu sendiri yang tak pernah menghargai erti sebuah senyuman.....

Senyumanlah sedekah yang paling mudah, jangan pernah memandang kecil sebuah senyuman kerana tanpa satu senyuman dunia ini hilang cerianya...(^___^)

dayus kah????

Ramai lelaki menjadi DAYUS atau tak sedar dirinya dayus.

1) Membiarkan mendedahkan kecantikan aurat dan bentuk tubuh isterinya dinikmati oleh lelaki lain sepanjang waktu pejabat (jika bekerja) atau di luar rumah.

2) Membiarkan isterinya balik lewat dari kerja yang tidak diketahui bersama dengan lelaki apa dan siapa, serta apa yang dibuatnya di pejabat dan siapa yang menghantar.

3) Membiarkan aurat isterinya dan anak perempuan dewasanya terlihat (terselak kain) semasa menaiki motor atau apa jua kenderaan sepanjang yang menyebabkan aurat terlihat.

4) Membiarkan anak perempuannya ber’dating’ dengan tunangnya atau teman lelaki bukan mahramnya.

5) Membiarkan anak perempuan berdua-duaan dengan pasangannya di rumah kononnya ibu bapa ‘spoting’ yang memahami.

6) Menyuruh, mengarahkan dan berbangga dengan anak perempuan dan isteri memakai pakaian yang seksi di luar rumah.

7) Membiarkan anak perempuannya memasuki akademi fantasia, mentor, gang starz dan lain-lain yang sepertinya sehingga mempamerkan kecantikan auratnya kepada jutaan manusia bukan mahram.

8) Membiarkan isterinya atau anaknya menjadi pelakon dan berpelukan dengan lelaki lain, kononnya atas dasar seni dan lakonan semata-mata. Adakah semasa berlakon nafsu seorang lelaki di hilangkan? Tidak sekali-sekali.

9) Membiarkan isteri kerja dan keluar rumah tanpa menutup aurat dengan sempurna.

10) Membiarkan isteri disentuh anggota tubuhnya oleh lelaki lain tanpa sebab yang diiktiraf oleh Islam seperti menyelematkannya dari lemas dan yang sepertinya.

Sunday, January 15, 2012

dapat baucer....yeay....

salam peepss....


alhamdulillah.....syukur bnyk2..hahhaha..tau tak knaper...sbb kami dapat baucer buku 1 malaysia....huhuhuhu..ala....yg sorg dpt rm 200 tu...sape2 yg blajo lagi,xkire la kat kolej ke,universiti ker..swasta ker,kerajaan ker,sume dapat rm200..boleh shopping bli buku2...


seronoknye kite bershopping sakan..habis alat tulis, kertas binding,buku, novel,cite agama kite borong..hahahaha...bkn tamak taw..tapi nk perabiskan 200 tuh pergh..blambak buku dapat...xterbaca la...hahha...


lame btul kite perabiskan mase dok lam kedai buku tuh untuk cari bnda2 yg nk dibeli..smpaikan beli yg ntah ape2 plak..hahhhha..excited sgt la awak.ooiiii...hubby kite smpi da x larat nk memusing kdai buku tuh...


hurm...okey lah..nk g bace buku2 yg kite bli tadi..hahhaah..babay....
abis dah baucer ni kite gune...

Thursday, January 12, 2012

kehidupan adalah hadiah...



Hari ini, sebelum anda berfikir menyebut perkataan yang tidak baik
- Fikirkan seseorang yang tidak boleh bercakap.

Sebelum anda mengadu tentang rasa makanan anda
- Fikirkan seseorang yang xmempunyai apa-apa untuk dimakan.

Sebelum anda mengeluh tentang suami atau isteri anda
- Fikirkan seseorang yang menangis kepada Tuhan untuk seorang teman.

Hari ini sebelum anda mengeluh tentang hidup anda
- Fikirkan seseorang yang pergi terlalu awal.

Sebelum anda mengeluh tentang anak-anak anda
- Fikirkan seseorang yang berhasrat kanak-kanak tetapi ia mandul.

Sebelum anda berhujah tentang yang membersihkan rumah kotor anda
- Fikirkan orang-orang yang hidup di jalan-jalan.

Sebelum merengek kira-kira jarak anda memandu
- Fikirkan seseorang yang berjalan pada jarak yang sama dengan kaki mereka.

Dan apabila anda letih dan mengeluh tentang pekerjaan anda
- Fikirkan penganggur, orang kurang upaya dan orang-orang yang berharap mereka mempunyai pekerjaan anda.

Tetapi sebelum anda berfikir menuding jari atau mengutuk lain
- Ingatlah bahawa tiada siapa yang sempurna tanpa kesilapan.

Dan apabila pemikiran menyedihkan seolah-olah untuk mendapatkan anda
- Letakkan senyuman pada muka anda dan bersyukur anda masih hidup dan masih sekitar.

Kehidupan adalah anugerah,
Nikmati ia,
Menyambutnya,
Dan memenuhi.
DAN BERSYUKUR PADA SETIAP NIKMAT PEMBERIAN ALLAH S.W.T

terima kasih sahabat






aku perlukan seseorang untuk mengingatkan aku kepada hidup..
aku perlukan seseorang untuk mengingatkan aku mati..
aku memerlukan seseorang untuk mengingatkan aku dunia
aku perlukan seseorang untuk mengingatkan aku tentang akhirat..
aku memerlukan seseorang untuk ingatkan aku tentang dosa..
aku perlukan seseorang untuk mengingatkan aku tentang pahala..
aku perlukan seseorang untuk mengigatkan aku tentang kejahatan
aku perlukan seseorang untuk ingatkan aku tentang kebaikan..

wahai sahabat..ingatkanlah aku tentang keidupan didunia yang tidak kekal
wahai sahabat..ingatkanlah aku agar tidak tergoda dengan kehidupan dunia..
wahai sahabat..ingatkanlah aku tentang seksaanNYA..

andai suatu hari nanti..aku meninggalkan dunia ini..fikirkanlah yang baik-baik tentang diriku..
maafkanlah segala kesalahanku dan dosaku..
sedekahkanlah doamu untukku seikhlas-ikhlas hatimu..
doakalah aku agar terselamat di alam seterusnya..

ingatlah..bahawa aku sentiasa mengingati kamu..kita tidak akan terlepas dari satu nama yang dikenali dengan kematian..

terima kasih sahabat..♥

jujur...



Nasihat Nabi s.a.w kepada Ali r.a Wahai Ali, bagi orang ‘ALIM itu ada 3 tanda-tandanya: 1) Jujur dalam berkata-kata. 2) Menjauhi segala yang haram. 3) Merendahkan diri. 

Wahai Ali, bagi orang yang JUJUR itu ada 3 tanda-tandanya: 1) Merahsiakan ibadahnya 2) Merahsiakan sedekahnya. 3) Merahsiakan ujian yang menimpanya. 

Wahai Ali, bagi orang yang TAKWA itu ada 3 tanda-tandanya: 1) Takut berlaku dusta dan keji. 2) Menjauhi kejahatan. 3) Memohon yang halal kerana takut jatuh dalam keharaman. 

Wahai Ali, bagi AHLI IBADAH itu ada 3 tanda-tandanya: 1) Mengawasi dirinya. 2) Menghisab dirinya. 3) Memperbanyakkan ibadah kepada Allah s.w.t.

boleh panggil kawan ke cmtuh...

salam peeps.....


actually sangat malas nk tulis..tp biase la aksi menyampah ni mne boleh abis..hihhiiih...hurmm..saje nk bincangkan isu kawan mngata kawan....boleh panggil kawan ker klu depan kite baik macam ape,blakg kite mngata kite sendiri..siap tulis2 kat fb lagi...nk2 kalau kite tak layan dia..bkn main lg dia mngata kite...lepas tuh pulak..klu kite bercerita tentang seseorang kat dia,wahhh..bkn main lagi dia pi mgadu..nk tunjuk baik kot...elok la..melaga23kan org..tak sedo ko pon mngata skali....


so...org mcm tu boleh panggil kawan ker???rasenye panggil katun pon elok kan...klu dia mnyampah kat kite boleh plak publish mcm2...tp klu kite publish tau pulak dia mnyampah bace...ahaks..sy lg mnyampah bace status awk..sbb tu sy da tak bce status dia lg dah..sudah di hide..hahahhahahahhaha....


apepon..berhati2 la dgn org yg mcm ni...baik2 pon blakg kite dia mngata balik...sbb da perangai dia mcm tuh kan...bawak2 la bertaubat..xpayah la nk mnyampah sgt dgn ape yg org buat,sbb tak smestinya dia buat tu smua org suka...


hurm...sbb kite da tkena,so kite xmo la lbh2 dgn dia....tobat mak nk cite bebanyak..kang dia mngadu ooo..bhye..sbb dia nk tarik perhatian..dia nk jadi paling best,paling educated kot...hahahahahaah


kesiannye org mcm nih..hhahaha..layan jer la..tp sory la lau tersa diri tu sekadar di pinggiran..lalalalalala..


okey la peepss...stop cni dlu lah..nk kmas umah jap..hahahah..bese la...siang bekerja,mlm jadik suri rumah....


daaaa...

knape nk tau sangat

salam peepss...


apasal la org tak boleh tgk kite senang??ade jer jalan dia nk susahkan kite..mne jer pergerakan kite sume dia nk tau..eh..eh...dia bising sgt knape???rmai lg org lain yg tak der tu,pi cri dlu sblum sibuk mnyusahkan kite...


busan la mcm nih lau hari2 diperhatikan...ingat kite ni xde kje ke??melepak saje ke?? hai manusia2...jgn pandang pada luaran...tgk dgn mata hati..kekadang mata kepala tu bkn boleh pki sgt pon...


hurm..mcm ni la lau jadi org "wanted" kemana saje pegi ,sntiasa diperhatikan...xpe la..lau rase benci dan menyampah sgt..sy boleh order LORI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


sekian..bye...

Saturday, January 7, 2012

eh..ehh...dia terasa pulak...

pukul 2125 hrs....

hurm..alkisahnye td kite publish something kat satu laman...tetiba ade org terasa pulak... hahhaha.. kesiannye... mknanya dia tuh mmg ade niat la xnk kawan ngn kite...btul x..

kite ckp kite nk padam akaun kite...tiba2 dia yg terasa..hahhaa...mintak maap la yer..yg awk terasa tu naper...siannyer...xpe la awk buang la kite dulu..kite xkisah pon...hihiihihi...

da terbukti la,pepatah ade ckp sape mkn cili dia terasa pedasnye...hahha..skang rase sendiri laaa....

Jangan Guna Minyak Masak Lebih Dari Sekali


PETALING JAYA: Pusat Racun Negara memberi amaran bahawa minyak masak yang digunakan berulang kali boleh menyebabkan hipertensi, merosakkan hati dan meningkatkan risiko kanser.

Pakar runding Pusat Racun Negara, Dr T.Jayabalan berkata, minyak masak tidak sepatutnya digunakan lebih dari sekali.
Apabila digunakan berulang kali, tahap kelikatan hidrokarbon di dalam minyak masak meningkat dan menyebabkan salur arteri tersumbat, hipertensi dan merosakkan hati.

"Kebanyakan pengguna tidak membuang minyak yang telah digunakan. Mereka menyimpannya di dalam bekas untuk digunakan sekali lagi sebelum dibuang" katanya ketika dihubungi The Star.
Pertubuhan Kajian dan Pembangunan Kualiti Makanan Universiti Kebangsaan Malaysia, Unipeq Sdn Bhd yang menjalankan ujian ke atas 19 jenama minyak masak mengingatkan orang ramai supaya berhati-hati apabila menggunakan minyak masak dalam bungkusan 1 kilogram.

"Berdasarkan piawaian yang ditetapkan Lembaga Minyak Sawit Malaysia, minyak masak itu tidak sihat,"
 kata Ketua Pegawai Eksekutifnya, Dr Siti Noor Baiyah Abdul Malek.

Friday, January 6, 2012

SIHIR DALAM MASYARAKAT MELAYU

Dalam masyarakat melayu memang terkenal mengenai Ilmu Sihir. Ilmu Sihir ini selalu dikaitkan dengan Bomoh dan Dukun. Ia sering dirujuk dalam masyarakat kita sebagai perbuatan orang atau kemasukan syaitan.
Bahan yang sering digunakan oleh tukang sihir di kalangan masyarakat Melayu bergantung kepada keperluan tukang sihir itu sendiri. Lazimnya air sihir, keris, darah, telur, jarum dan patung merupakan bahan yang popular digunakan di kalangan bomoh atau tukang sihir Melayu. Di samping itu ia turut dibantu beberapa jenis jin atau hantu bagi tercapainya apa yang diminta. Antara jin atau hantu tersebut dikenali sebagai berikut :-
* Hantu Bungkus : Mempunyai kuasa dan boleh meresap dalam tubuh manusia,
* Langsuir : Perempuan yang mati ketika melahirkan anak, boleh digunakan bagi tujuan mengganggu,
* Polong : Bagi menghisap darah mangsa
* Jembalang : Tukang sihir akan membuat perjanjian dengan jembalang sebagai pengawal apabila sesuatu tapak atau kawasan diganggu oleh orang lain.
Kesemua ini diperolehi tukang sihir sama ada secara warisan keturunan nenek moyang kita atau dipelajari oleh seorang guru sihir. Dalam hubungan ini syaitanlah yang memainkankan peranan yang paling besar.
JENIS-JENIS SIHIR

PATUNG
Tukang sihir akan menggunakan bahan-bahan yang didapati daripada tubuh badan mangsa seperti rambut, kuku dan sebagainya yang kemudian diikat pada patung. Seterusnya patung itu dicucuk dengan jarum. Pada masa yang sama jampi mantera dibaca oleh tukang sihir tersebut dan dipercayai mangsa akan berasa sakit dan boleh membawa maut.
SANTAU
Nama ini sudah begitu popular di kalangan masyarakat Melayu. Santau merupakan bahan campuran antara kaca yang ditumbuk halus dan ia akan dimasukkan ke dalam makanan atau minuman mangsa dengan membaca ayat-ayat tertentu oleh tukang sihir
TELUR LAYANG
Tukang sihir akan mengambil sebiji telur yang telah dijampi yang lalu dibalut dengan kain kuning. Kemudian sebatang jarum akan dicucuk ke dalam telur tersebut sambil jampi mantera dibaca. Akibatnya mangsa akan berasa sakit serta boleh membawa maut.
TANGKAL dan AZIMAT
Tukang sihir akan menulis ayat azimat dengan lidi daun pokok kabong berserta dakwat merah yang dicampur dengan bedak za’faran dan air ros. Dakwat merah tersebut ialah darah seseorang yang telah mati dibunuh dengan kejam atau darah ayam jantan. Kemudian tangkal atau azimat tadi diperasap dengan kemenyan yang dilakukan pada malam jumaat atau malam khamis yang ditujukan kepada mangsanya.
SIHIR PEMBENCI dan KASIH SAYANG
Sihir pembenci bertujuan memisahkan sepasang kekasih atau suami-isteri. Manakala sihir kasih-sayang boleh dilakukan oleh tukang sihir dengan menulis ayat-ayat jampi di atas kertas kemudian dibakar dan habuknya dimasukkan ke dalam minuman yang disertakan dengan jampi tiga kali sambil menyebut nama orang yang dihajati.
CARA MENGATASI GEJALA SIHIR
Apabila telah disahkan seseorang itu terkena sihir samada dari segi fizikal, mental atau spiritual, maka dalam dalam konsep Islam, tiap-tiap yang bermasalah ada penyelesaiannya. Tiap-tiap penyakit ada penawarnya. Islam telah membuat beberapa peraturan untuk mengatasi penyakit disebabkan sihir. Terutamanya setelah kita melihat fakta yang jelas bahawa Nabi Muhammad s.a.w. pernah terkena sihir dalam kisah yang terkenal dengan Labid bin A’sam. Peristiwa ini berlaku untuk memberitahu kita bahawa terdapat ayat Al-Qur’an yang dinamakan Al-Mu’awwizat, iaitu beramal bersungguh-sungguh dan yakin dengan ayat-ayat itu sehingga ia menjadi penawar.
Begitu juga dengan ayat Kursi dan memang dari kaedahnya ayat tersebut adalah pengubat dan penyembur sihir. Malah Nabi Muhammad s.a.w. telah menyebut secara terperinci bahawa sihir itu boleh diubati dengan membaca enam ayat pertama surah Al-Baqarah, tiga ayat daripada surah Al-Baqarah iaitu ayat 255, 256 dan 257 dan tiga ayat terakhir daripada surah tersebut. Ayat-ayat ini hendaklah diamalkan dengan penuh yakin bahawa Allah S.W.T. boleh menyembuhkan sihir.
Ayat-ayat tersebut adalah seperti berikut :-
1.) Surah Al-Baqarah 2 : 1-6
2.) Surah Al-Baqarah 2 : 255-257
3.) Surah Al-Baqarah 2 : 284-286

kerja...

hari ni mcm biasa ke bukit aman lagi...hari2 ke bukit aman...rase aman pulak..hahha...rase aman bile tak masuk opis..bole la menghindarkan diri dari terlihat org2 yg tak ingin dilihat...bnyk masalah yg hilang walaupon kje blambak...sbb kat sane tak tension...klu kat opiss tensionnyee....tp nk wat cmne da nmenye opis kite..nk tak nk kite kne la bokojo sekueknyo...


hari ni jalan jem lak mse pegi ngn blik..agaknye sbb ari jmaat kot..bnyk kete kt highway...hurmm..hari ahad ni kne g lagi bukit aman..siapkan sikit2 kje yg bnyk tuh..bkn per..kje bnyk klu tak buat btul2 akan jadik btambah bnyk la nanti...so,spaya kje tak jadik bnyk berulang2 kali kne la buat btul2....lgpon incas kitorg ok..hahahahah....umpan ngan choki2..senyap la dia...mmg tak bgerak kmane2 la...hahhahahha....


kak zah,zura mmg pkerja yg sgt2 bagus...tak pon diorg malas nk buat kje...kite jek kekadang malas sikit....hahhaha...tp komitmen kje kne buat yg terbaekk....


okey lah..nanti kite cite lagi...xbnyk bnde yg menyakitkan hati blaku...klu tak asyik nk marah org jer...hihihiih...lau marah yg dulu2 pon biarkan jer la..lantak dia la kan...


see you next post okeh...daaaaa....

Thursday, January 5, 2012

cara memikat hati isteri..

Perkara Kecil Namun Bermakna Buat Wanita
Perkara yang bermakna buat wanita bukanlah dengan hanya memberikan mereka hadiah yang mahal seperti kereta, emas berlian mahupun rumah yang cantik. Sebenarnya perkara-perkara kecil yang dilakukan oleh suami boleh saja memberi kesan yang besar dan bermakna buat diri mereka. Tindakan-tindakan yang mudah ini boleh membuatkan isteri rasa benar-benar dicintai dan disayangi.
1. Pujian Meskipun Tanpa Solekan
Ketika baru bangun dari tidur, suami memuji kecantikan. Tentunya perkara ini datang dari keikhlasan hati. Malah pujian sebegini memberi mood dan membuat dirinya ceria sepanjang hari.
2. Mendengarkan Keluhan
Setelah sepanjang hari bekerja, wanita selalunya mahu meluahkan apa yang dilalui. Ketika suami mendengar luahan ini tanpa menghakimi, isteri akan berasa lega dan merasai dirinya punya pasangan yang cukup memahami.
3. Bantuan Tanpa Dipinta
Ketika isteri sedang membawa barang berat, suami pantas membantu tanpa perlu diminta. Begitu juga tindakan suami membantu kerja-kerja rumah tatkala melihat isteri kepenatan. Ini memberi petanda bahawa suami begitu prihatin tentang dirinya.
4. Memikirkan Hal-hal Kecil
Ketika gula atau kopi di rumah sudah habis, tanpa diminta si dia sudah membelikannya untuk anda. Ketika suami mengingati perkara-perkara yang dilupai isteri, suami akan makin dicintai.
5. Membuatkan Teh
Suami memang suka bila isteri melayani makan dan minumnya. Tapi jika sesekali suami pula berbuat demikian pada isteri, tentunya isteri rasa gembira dan bahagia sekali. Dijamin isteri akan tersenyum sepanjang hari.

hari2 kne pegi outstation...

salam peeps...hari ni khamis...da 3 hari dah aku dok ulang alik pejabat bukit aman yg nun dia atas sana tuh...adesss...bosannye....tp nk buat cmne dah nmenye kje..tpakse la g buat...tp letih la...walaupon naik transport,tp letih otak nk mikir,nk kne siapkn smpi mncapai target...sesak pale otak tp diamkan jer laaa...

hari ni pegi lagi..tak tau la lau esok pon kne pegi lagi..aiyoookkkk sgt2 la malasss....mngantuk pon ade duk kt sane..hihihihhiih

da la hari ni kt opis ade rocall...alahai..pasal pe lak nih..pasal sain opsyen ker??kami xsain lg opsyen SBPA nih..hihihiihh...lmbt btul..hahhaahha....

erm okey lah..nk siap2 pi kje dah..sblum tuh nk singgah kdai..nk bli choki-choki... hahahah..knape choki-choki???sbb choki-choki tu makanan faveret awam yg jge kont. selangor....klu xbg choki-choki kat dia nti dia ngantuk...hahhahaahha..

okey daaaa......

Wednesday, January 4, 2012

wahhh..duit baru....

GAMBAR DUIT KERTAS BARU MALAYSIA 2012

 Wednesday, December 21, 2011

Bank Negara Malaysia akan memperkenalkan kembali wang kertas RM20 selepas 16 tahun dihentikan. Pengenalan semula wang kertas RM20 dalam siri mata wang baru ini penting kerana ia berfungsi sebagai perantara yang menghubungkan jurang nilai antara RM10 dan RM50 dan akan memudahkan pengguna membuat bayaran.

Wang kertas RM20 telah lama diperkenalkan sejak siri kedua pada tahun 1982 dan telah dihentikan pengeluarannya pada 1995.

Kakitangan Bank Negara, Nor Aimah Mohd Nor,32, menunjukkan Note baru Ringgit Malaysia yang akan di keluarkan pada Julai tahun depan, di Kuala Lumpur, Rabu.



Kakitangan Bank Negara menunjukkan Note baru Ringgit Malaysia wang kertas dan wang syiling keluaran terbaru yang akan dikeluarkan pada Julai tahun depan. Rekaannya menonjolkan hiasan tradisional Malaysia dan gambar ibu pejabat Bank Negara di muka bertentangannya.


Rekaannya menonjolkan hiasan tradisional Malaysia dan gambar ibu pejabat Bank Negara di muka bertentangannya.

Ia merupakan sebahagian daripada siri wang kertas dan duit syiling terbaru yang bakal memasuki edarannya pada awal tahun depan

WANG KERTAS MALAYSIA SIRI BAHARU

Keunikan Malaysia
Wang Kertas Malaysia Siri Baharu

Ciri-ciri unik yang mencorak budaya dan warisan serta keindahan alam semula jadi negara menjadi sumber inspirasi dalam reka bentuk wang kertas Malaysia siri terbaharu ini. Dengan tema 'Keunikan Malaysia', siri keempat wang kertas Malaysia ini memaparkan ekspresi tradisional berilhamkan seni dan kraf tangan, keajaiban alam semula jadi, flora dan fauna, ekonomi dan tradisi.

Ciri-ciri Am

Pada bahagian hadapan semua denominasi wang kertas, telah dikekalkan potret Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong yang pertama, Tuanku Abdul Rahman ibni Tuanku Muhammad, bunga kebangsaan iaitu bunga raya Rosa-sinensis (dikenali sebagai Bunga Raya dalam kalangan penduduk tempatan) dan corak songket kain tenunan tradisional.

Bahagian belakang setiap denominasi wang kertas memaparkan ciri-ciri alam semula jadi, tradisi, budaya, flora, fauna dan ekonomi yang khusus bagi Malaysia.

DenominasiIkon
RM100Gunung Kinabalu dan pembentukan batu mercu batu kapur di lembah Gunung Api
RM50Kelapa Sawit dan Bioteknologi
RM20Penyu Karah dan Penyu Belimbing
RM10Rafflesia
RM5Burung Enggang Badak
RM1Wau Bulan

DenominasiBahan AsasDimensiWarna
RM100Kertas150mm X 69mmUngu
RM50Kertas145mm X 69mmHijau-biru
RM20Kertas145mm X 65mmJingga
RM10Kertas140mm X 65mmMerah
RM5Polimer135mm X 65mmHijau
RM1Polimer120mm X 65mmBiru


1. WANG KERTAS RM100


Keajaiban Alam Semula Jadi
Dua keajaiban alam semula jadi terkemuka negara yang diisytiharkan sebagai 'Tapak Warisan Dunia' oleh Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) dipaparkan pada wang kertas RM100.

Keajaiban alam semula jadi yang mengagumkan ini ialah Taman Kinabalu di Sabah, dengan Gunung Kinabalu yang hebat dan agung (iaitu gunung tertinggi di Asia Tenggara) dan pembentukan batu mercu batu kapur yang menakjubkan di lembah Gunung Api, yang ditemui di Taman Negara Mulu di Sarawak.

Kedua-duanya adalah antara keajaiban alam semula jadi di Malaysia yang memberi pengunjungnya satu pengalaman yang unik.


2. WANG KERTAS RM50


Pertanian dan Teknologi
Kelapa sawit dan bioteknologi dipaparkan pada wang kertas RM50 sebagai ikon ekonomi Malaysia yang berkembang maju. Kelapa sawit telah menjadi tanaman pertanian negara yang paling utama dari segi ekonomi kerana Malaysia merupakan salah satu pengeluar dan pengeksport terbesar kelapa sawit di dunia.

Bioteknologi terus meningkatkan kedudukan komoditi ini dalam rantaian nilai, menyokong transformasi ekonomi negara ke arah aktiviti nilai tambah yang lebih tinggi dalam sektor pertanian, perkilangan dan perkhidmatan.

Minyak sawit mentah juga digunakan sebagai komoditi dasar bagi memudahkan pembiayaan secara Islam.


3. WANG KERTAS RM20


Hidupan Laut
Dua spesies penyu terkenal dan hanya dijumpai di perairan Malaysia iaitu Penyu Karah (Eretmochelys imbricata) dan Penyu Belimbing (Dermochelys coriacea), yang juga merupakan lambang hidupan laut yang pelbagai dan berwarna-warni di perairan tropika kita, dipaparkan pada wang kertas RM20 baharu.

Penyu Karah mudah dikenali melalui muncungnya yang melengkung dan kulitnya yang bersisik manakala Penyu Belimbing pula mempunyai kulit yang keras dan tujuh jaluran pada cangkerangnya.

Kewujudan penyu-penyu ini memberi peringatan bahawa kehidupan mereka bergantung pada imbangan aktiviti manusia dan pemuliharaan hidupan laut yang perlu dikendalikan dengan bijaksana.

4. WANG KERTAS RM10


Flora
Hutan tropika Malaysia yang tumbuh subur, iaitu salah satu hutan hujan tertua di dunia, mempunyai berjenis-jenis pokok berbunga dan antara yang paling ikonik ialah bunga yang terbesar di dunia iaitu Rafflesia.

Spesies Rafflesia Azlanii yang dipaparkan pada wang kertas RM10 baharu ini merupakan spesies asli Semenanjung Malaysia dan mula-mula sekali ditemui di Hutan Simpan Royal Belum di negeri Perak pada tahun 2003.

Bagi memperingati penemuan ini, bunga yang mengagumkan ini dinamakan sempena nama Sultan Perak, Sultan Azlan Muhibbuddin Shah ibni Almarhum Sultan Yusuff Izzuddin Shah Ghafarullahu-Lah.

5. WANG KERTAS RM5


Hidupan Liar
Burung Enggang Badak (Buceros rhinoceros), iaitu salah satu spesies burung enggang terbesar dan paling mengagumkan di dunia, dipaparkan pada wang kertas polimer RM5 baharu.

Burung hutan yang menarik, bersayap lebar dan berekor panjang yang boleh ditemui dalam kelompok kecil di hutan hujan di seluruh negara ini memainkan peranan penting dalam budaya dan upacara tradisional negeri Sarawak yang turut dikenali sebagai 'Bumi Kenyalang'.

Burung enggang juga melambangkan simbol kekuatan dan keberanian bagi masyarakat asli Sarawak.

6. WANG KERTAS RM1


Sukan Tradisional
Permainan wau merupakan sukan tradisional yang popular di Malaysia terutamanya di Kelantan dan Terengganu. Permainan wau juga secara tradisinya merupakan suatu acara untuk meraikan hasil tuaian yang baik yang merapatkan masyarakat tempatan negeri-negeri tersebut.

Wau Bulan adalah antara wau Malaysia yang terkenal dan paling ikonik, dan dipaparkan pada wang polimer RM1 baharu.

Wau Bulan buatan tangan, yang diperbuat daripada buluh dan kertas, juga menjadi barang hiasan popular yang menghiasi rumah-rumah di Malaysia.

Monday, January 2, 2012

islam kita di mana???

"Tak elok bercakap hal dunia dalam rumah Allah. Kurang pahala nanti…"
"Tak payah lah bercakap hal agama dalam pejabat. Dalam masjid dah lah..."
✿~ Adakah SEKADAR di masjid dan surau? Islam kita di mana?

"Nak solat kenalah tutup aurat. Nanti tak sah."
"Panaslah nak tutup aurat kat luar ni. Malaysia ok, so hot and spicy!"
✿~ Adakah ketika IBADAH KHUSUS sahaja? Islam kita di mana?

"Nak exam kenalah jaga solat, banyakkan berdoa, stop sekejap dating."
"Alah... Exam lambat lagi. Nanti-nantilah study, solat lambat pun takpe."
✿~ Adakah ikut MUSIM? Hamba Allah atau hamba exam? Islam kita di mana?

"Masa akad nikah I nak pakai tudung. Lagipun akad nikah dalam masjidkan.."
"Untuk sanding, I nak baju design berbelah sini sikit, sini sikit. Sekali seumur hidupkan..."
✿~ Adakah hanya ketika LAFAZ SAKINAH? Islam kita di mana?

Ambil yang kita suka, guna hanya di mana kita nak?
Atau mungkin Islam kita hanya dalam KAD PENGENALAN?

>>> Kita ibarat menganak-tirikan agama..bukankah Allah telah MENGINGATKAN kita dalam firmanNya yang bermaksud:
"Wahai orang-orang yang BERIMAN, MASUKLAH kamu ke dalam Islam KESELURUHAN, dan JANGANLAH kamu turuti langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu MUSUH yang NYATA bagimu."
(Surah Al-Baqarah : 208)

catatan pertamaku di tahun 2012

whoaaaa....da masuk tahun 2012 laaa..... dlm internet kate thn ni tahun menakutkan..yer ker??huhuhuhu....xtau la nk kate...xleh nk pcaye bnde2 cenggini....takut syirik lak pcaya bnde2 yg tak tau betul ke tak...


anyway,boleh ke lau kite nk catat aktiviti harian mcm diari lm blog ni ek???bole kot..kitenyer blog..sukati kite ler kot...hihihiihihiih..


masuk tahun baru btambah la umur nih...uwwwaaa...nk still mude bole x??kikikiki..jgn harap..masa xmenunggu kite okeh>>hahhahahaha...


erm..okey lah stop sini jer..nti kite share entry2 menarik okeh...


daaaaa....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gadget

This content is not yet available over encrypted connections.