Wednesday, March 30, 2011

pendataan hrmis : hari kedua dan ketiga - part 2 & 3 .......

salamm....
hahhaha...smalam tak sempat nk update blog..smlm mmg agak keletihan ler...ltak kpala kat bntal jek trus lelap...so ari ni kite gabung cite utk 2 hari trus ek...

alaa...citenyer same jek,masih lagi di tingkat 25 bukit aman yg aman nih...hehehhehehhe..(ayat bodek + tak leh blah)..aku rase lah mcm tak sempat jek sesi pendataan HRMIS nih selama 4 hari,dah 3 hari satu daerah pon tak siap lagi..banyak benor salahnyer...pelik lah,mmg la stiap bulan ade yg bertukar,tp yg tak bertukar pon tetiba jadi bertukar..pelik tuh...kitorg nyer sifu kat bukit pon da pening,tp sib baik la dia budak yg gamble jek..tersengih2 cm kerang masin,tak pe la..tak pe la...tu yg jadik kont. selangor paling lmbt tuh....haish...

kali nih gmbo tak bnyk,sbb konsentrate gile nk buat HRMIS...so kite sharing mane yg ade jek la eh...hehehehehe
hahaah..mase nih bru aku enterframe...saje jek..time tgh bosan ngadap komputer....

makcik nih makannn jek....pantang ade makanan msti makaaaannn jek..(eh ni ayat utk sape??utk zura ker utk diri sendiri??konpius jap...ekekeekke)

apiz tgh menunjukkan cara2 nk buat tektonik....bjoget2 dia..isk..isk..isk..kje la wooii...hehehhehehhe



sape snap gmbo haku tak ready lagi nih...haishh....gemookk...errr...

bile mase lak dia bwk kembar nih??haish...

haik???yg ni pon ade kembar...ke hantu raye nih???..wooo patut la wat kje laju jek..rupenyer ade bwk pendamping...eeeiiiiuuu takooottt...keh2...(ni teknik edit smata2)...hahaah...
apepon,sok last day..hopely sumenyer ok lah..lau tak ok pon kami ok kan jek..heheehe,,,,kitorg ner pnah tensen pon kat cni..blasah jek...lalalalala...ok lah nanti sambung esok atau pon lusa lah yer...pastu kite sambung share entry2 berguna...

Monday, March 28, 2011

pendataan hrmis : hari pertama - part 1.......

       
        hari ni,hari pertama aku masuk group buat HRMIS kat bukit aman...ntah naper tetiba aku terlibat same dlm kes nih..haish,padahal aku nih bkn terer pon nk buat bnde haper ntah nih...tp disebabkan arahan aku menurut sahaja kata perintah yg diberi...(kang bnyk bunyik di kate melawan tokey laks..) ehehehehhehe.....
        apepon,kite kne belajo kn...memula tak tau lelame kang jadik la tau...walaupon aku ni la agak lembab siket..hahahha..yg lain cepat dan pantas...zupp..zapp...zass...jer da siap....yg haku dok terhegeh2 lagi tang tu...dok panggil sane,panggil sini..hahahhah..peduli haper aku..slagi aku tak ley buat slagi tuh la aku panggil org...kikikikikiki...tp diam2 slow2 aku leh la buat..(tu pon ambik mase lme gak la..) kat cni aku letak la gmbo2 hari pertama aku kat Bukit Aman tuh...hehehhe..check it out...tgk2 ler kot gmbo sape ader,tp mmg konfem la gmbo aku tak der..aku enterframe hari last nanti...hari first kne low profile sket..hikhikhik...
hah,ni la pakar2 HRMIS yang menjayakan sesi nih..fuss..respect la ngan diorg wat kje..cayalah brok..eh.bro..ehehehee 
ehem2...wat per tuh....nih pakar HRMIS ipk selangor...wuuuuu...

apsal hari ni muke dia nmpk jambu eh?????ni pon pakar gak..kire pakar bertauliah la ,sbb sijil HRMIS dia jek ade 4,5 kping...aku???sekerat pon tader...kire bangge per leh sesamer wat HRMIS walaupon dok tgk jek..jadi mandorr..

aiseh..tak bis lg enterframe mkcik 3 suku nih...almaklum la...bujang lagi..sesape minat sile tinggalkan komen yer...eceh...nk kne pelangkung...pantang offer...trus cari link comment..hahahhahha

time nih sistem tgh diupdate oleh pakar2 yg penyabar....fussss...

sib baik ade minum petang..lau tak mati kelaparan aku nk tunggu smpai umah...huuu..terharu...sob..sob...

ni tok guru kitorg...yg incas HRMIS kont. selangor...hebat giler dia nih..tader dia lumpuh sistem woo....ahahahhahahaha

alamakkk.....masalah haper nih...weng...weng.. : (  : p  pale otak gua...haish.....aaarrghh..mabok cenggini..ader jek masalah...hikhikhik..apepon kitorg biar jek tok guru kitorg yg settle bnda nih...kitorg mcm biase ssh cmner pon kitorg still senyooommm memanjang....cm gmbo senyoom diatas2 tuh..hehehhehehe..

okey lah...esok kite tunggu part 2 lak eh...bnyk lg nanti nk publish...ntah settle ker tak tak tau lah...hiiiii...ok lah...see u tomorrowww....

Sunday, March 27, 2011

10 SITUASI LELAKI YG HARUS WANITA FAHAMI

Huhuhu....sebagai seorg gadis wanita yang bergelar isteri sebenarnye agak payah gak la nk tulis entry nih,tp disebabkan kekadang ape yg ditulis tu terkena gak la batang idung sendiri,so sy nk kongsi la dengan uols sumer....mane lah tau kan,kot ade persamaan ker walaupon bkn semua cmtu kn..kite kne la faham kaum lelaki ni cmner...walaupon egonyer tinggi melangit tp mereka ttp ade hati dan perasaan...btul kn???haaa..so jom same2 kite renung2kan dan pikir2kan..hik..hik...(cm bg ceramah laks..)
1. Bila si dia sibuk........ Jangan pulak terhegeh-hegeh mintak si dia menjemput kamu kat tempat kerja ataupun suruh die teman kamu pergi membeli-belah. Nanti kamu di katakan sebagai penyibuk pulak. kan dah lain jadiknyer...

2. Bila si dia ego....... Jangan sesekali kamu mempersoalkan tentang keegoannya lebih-lebih lagi egonya tengah menguasai dirinya. Lelaki yg macamni mmg susah nak mengaku yang dirinya ego, sebaliknya berpendapat yang dirinyer tegas.

3. Bila si dia romantik........ Ajaklah si dia bersiar-siar di tepi pantai ataupun makan malam di bawah cahaya lilin , bawah payung...sambil mengenangkan saat-saat manis pertemuan pertama kamu berdua dan jgn lupa selit sekali perancangan utk masa depan bersama. Bile mau tunang ka, kawin ka..?
heh.heh..

4. Bila si dia panas baran........ Jgn buat sesuatu yg boleh menyemarakkan lagi  api kemarahannya. Cuba berdiam diri dulu sampai kemarahan reda.

5. Bila si dia penat....... Jgn mengadu perkara ataupun bercerita ttg hal yg remeh-temehSeperti selipar putus ker, aper2lah... Dalam saat sebegini si dia hanya perlu rehat yg secukupnya dan jgn pakse dia buat sesuatu yg boleh menambah kepenatannya.

6. Bila si dia pentingkan diri sendiri......... Cuba berterus-terang dan meluahkan rasa t ak puas hati kamu tentang sikapnya itu. Kamu patut bersikap terbuka dan memintanya supaya mengimbangi pendapat kamu juga. Jgn lupa utk bertolak ansur antara satu sama lain.

7. Bila si dia mengongkong..... Kalau kamu memberontak, pasti akan dimarahinya. Tapi kalau menurut saja katanya takut menjejaskan diri sendiri pulak. Utk itu, kamu perlu berkata padanya utk membiarkan kamu membuat keputusan sendiri asalkan tidak menjejas hubungan kamu berdua.

8. Bila si dia selamba....... Cuba tarik perhatian si dia. Contohnya membuat sesuatu yg boleh menarik minatnya , buat lawak bodo ker.. Orang yg selamba ni selalunya ingin kita yg mulakan dulu. Oleh sebab itu, kamu patut merancang sesuatu bagaimana utk menarik perhatiannya.

9. Bila si dia curang..... Jgn tuduh tanpa usul periksa. Jika benar si dia curang, bersemuka dan tanya dengan si dia  kenapa die curang. Tapi kalau si dia tetap dengan keputusannya, eloklah kamu sendiri yg berundur dulu sebelum die meninggalkan kamu.. lagi parah...adeii

10. Bila si dia lurus bendul...... Memang kamu boleh mengambil kesempatan ke atas dirinya tetapi jgn sampai memperlekehkan setiap tindak tanduknya. Kamu patut menjadi perangsang padanya dan mengatakan yg si dia mampu membuat keputusan sendiri tanpa mengharapkan org lain sangat.

sekadar hiburan dan gurauan..( tp agak menarik gak..hahhaah)

HAHAHAHAH....saje2 jer saya copy paste dari email seorg sahabat yg memfowardkan kepada saya...kelakar gak la bile baca sbb interesting sgt...sape la yg first mereka bnda nih..hahhaha..ayat tak ley blah...apepon korg sume bace la yer..pasti korg akan tergelak besar.....

1. Kondominium tidak ada kena mengena dengan kondom. tetapi di kondominium kita boleh dapat banyak kondom terpakai.

2. Aurat dan urat adalah dua benda yang berbeza. Namun begitu, apabila melihat perempuan yang mendedahkan aurat, urat lelaki akan krem di sesetengah kawasan.

3. Kuih tat enak di makan. Tapi apabila kita makan lapan keping kuih tat, kita mungikin dituduh mencarut. Kalau tak percaya, cuba kira satu tat, dua tat, tiga tat, sampai lapan.

4. Laksamana adalah jawatan besar di dalam kesultanan Melayu Melaka. "Laksa kedah" pula adalah contoh jawapan kalau orang tanya kita "laksa mana ni?"

5. Barbeque adalah makanan yang enak. Namun begitu 'babi queue' haram dimakan oleh orang Islam.

6. Sesetangah orang memanggil cili sebagai cabai. Tapi kalau mulut nak kena cabai, cuba la cakap cibai kat depan orang tua-tua.

7. Membuat tahu sumbat sungguh meletihkan. Lebih letih lagi kalau orang lain hanya tahu nak sumbat je tahu sumbat dalam mulut.

8. Si Bosia dan Bojan dipandang hina oleh masyarakat. Namun begitu si Boroi yang makan duit rakyat mendapat sanjungan.

9. Bermain bola keranjang memang meletihkan. Bermain di ranjang juga boleh meletihkan.

10. Allahyarham P.Ramlee tak pernah dapat Lesen P sebab baru
diperkenalkan. Penyanyi pop yeh yeh L.Ramli mungkin pernah dapat lesel L. Tapi Allahyarham A.Ramlie tak pernah dapat lesen A sebab tak ada.

11. Ramai orang lelaki takut kalau-kalau mati pucuk. Tapi tak takut kalau-kalau mati esok.


sekadar ingin mengigati





Assalamualaikum ..... Dan The Duck Walking With Bag
Hanya Ingin Mengingatkan
.....

Kubur Setiap Hari Menyeru Manusia Sebanyak Lima (5) Kali
...

1.
Aku rumah yang terpencil,maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.
2.
Aku rumah yang gelap,maka terangilah aku dengan selalu solat malam.
3.
Aku rumah penuh dengan tanah dan debu,bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.
4.
Aku rumah ular berbisa,maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar.
5
. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir,maka banyaklah bacaan
"Laa ilahaillallah, Muhammadar Rasulullah", supaya kamu dapat jawapan kepadanya.

Pencil Draw
Lima Jenis Racun dan Lima Penawarnya .....
Exclaim

1.
Dunia itu racun,zuhud itu ubatnya.
2.
Harta itu racun,zakat itu ubatnya.
3
. Perkataan yang sia-sia itu racun,zikir itu ubatnya.
4
. Seluruh umur itu racun,taat itu ubatnya.
5
. Seluruh tahun itu racun,Ramadhan itu ubatnya.

(Kirimkan Untuk Rakan-Rakan Muslim Anda Yang Lain Sebagai Tanda Sahabatnya Sedang Mengingatinya ...)


Nabi Muhammad S.A.W bersabda
:  

Ada
4 di pandang sebagai ibu ", iaitu
:

1. Ibu dari segala UBAT adalah
SEDIKIT MAKAN .
2. Ibu dari segala ADAB adalah
SEDIKIT BERBICARA.
3. Ibu dari segala IBADAT adalah
TAKUT BUAT DOSA.
4. Ibu dari segala CITA CITA adalah
SABAR.


Berpesan-pesanlah kepada kebenaran dan kesabaran.

Beberapa kata renungan dari Qur'an :


Orang Yang Tidak Melakukan Solat:

Cartoon Family Of Strawberries Bounce

Subuh : Dijauhkan cahaya muka yang bersinar
Zuhor : Tidak diberikan berkah dalam rezekinya
Asar : Dijauhkan dari kesihatan/kekuatan
Maghrib : Tidak diberi santunan oleh anak-anaknya.
Isyak : Dijauhkan kedamaian dalam tidurnya

Sekarang anda mempunyai 2 pilihan:


1) Biarkan e-mel ini dalam mailbox anda.

ATAU ...


2) Forward e-mel ini ke sejumlah orang yang anda kenal dan Insya-Allah,redha
Allah akan dianugerahkan kepada setiap orang yang anda kirim.


Babies Love Hearts Floating

Wassalam. 


sumber dari  :

TIPS : meningkatkan daya ingatan

Anda merasakan anda sudah tua kerana sikap anda yg pelupa? Anda asyik lupa di mana kali akhir anda meletakkan sesuatu? Orang di sekeliling selalu marahkan anda kerana lupa tarikh penting, lupa letak barang, lupa makan ubat, lupa fakta2, lupa tutup kipas, lupa arah jalan, lupa nama orang dan macam-macam lagi.

Sebenarnya, kita dapat meningkat daya ingatan atau mengurangkan risiko menjadi pelupa dgn mengamalkan tips-tips di bawah secara berterusan. Lebih baik jika kita mempraktikkan ketika usia masih muda supaya kelak di hari tua kita tidak menjadi terlalu pelupa. Antaranya ialah:
Membaca Al-Quran
Sekiranya anda seorang Muslim, amalkan membaca Al-Quran walau sehelai muka surat setiap hari. Membaca Al-Quran dapat menerang jiwa, menenangkan perasaan dan menajamkan daya ingatan dengan lebih baik.

Amalkan Tidur Yang Cukup 1/3 hidup kita dihabiskan dengan tidur. Namun ada orang yg suka tidur lewat atau mengabaikan tidur yg cukup. Badan perlu rehat. Keletihan hanya akan mengganggu maklumat/data yang telah disimpan oleh otak dan juga menjejaskan kemampuan untuk mempelajari sesuatu yg baru. Oleh itu, amalkan tidur yg cukup di malam hari kerana ia dapat membantu daya ingatan kita berfungsi.

Mengawal Tekanan
Tekanan hanya akan membuat jiwa anda tidak tenteram dan menyebabkan kesihatan anda terganggu. Anda juga lebih cenderung untuk menjadi seseorang yang tidak peka dengan keadaan persekitaran. Anda tidak dapat berfikir dengan jelas dan daya ingatan anda juga terjejas. Oleh itu, kawal tekanan anda dengan baik seperti bermeditasi, membaca Al-Quran, yoga, sauna, aromaterapi dan sebagainya.
Berhati2 Dengan Pengambilan Vitamin atau Makanan Tambahan Sesetengah produk yg dijual di kaunter atau farmasi tidak sesuai dengan kita. Ada yg kononnya dapat meningkatkan daya ingatan. Tetapi sebaliknya ada yg memberi kesan sampingan. Oleh itu, lebih baik jika kita mendapatkan vitamin yg diperlukan oleh tubuh badan kita dengan pemakanan yg seimbang atau rujuk dahulu doktor yg bertauliah sebelum membeli makanan tambahan.
Bersenam Bersenam dapat menggerakkan otot-otot dan melancarkan peredaran darah ke otak.Oleh itu, daya ingatan kita juga akan menjadi lebih baik.Amalkan senaman walaupun sekadar berjalan kaki.
Elakkan Kemurungan Kemurungan dalam hidup akan menyebabkan hidup anda tidak ceria. Anda sentiasa berada dalam keadaan tidak segar dan rasa kecewa. Lama-kelamaan ia turut menjejaskan daya ingatan anda dan membuat anda tidak hirau dengan persekitaran anda. Ubatilah kemurungan sebelum menjadi serius dengan berjumpa psikiatri atau beramal-ibadah mendekatkan diri kepada Tuhan.
Awasi Pengambilan Ubat Daya ingat mungkin menjadi lemah dengan pengambilan ubat-ubatan tertentu seperti pil hormon, ubat darah tinggi, anti-kemurungan dan sebagainya. Jika anda menghadapi masalah daya ingatan disebabkan pengambilan ubat, konsultasi dengan doktor. Jgn mengambil ubat tanpa arahan doktor.

Belajar Sesuatu yang Baru
Cubalah aktifkan pemikiran anda dengan mempelajari sesuatu yang baru misalnya Bahasa Jepun, kursus kemahiran jangka pendek, menjahit, atau menghadiri ceramah dan motivasi.
Permainan Bermain sesuatu permainan seperti board games dapat merangsang minda. Contohnya, catur, scrabble (Sahibba) dan Monopoli. Selain itu, teknologi sekarang lebih baik seperti permainan komputer dan Playstation. Pilihlah jenis permainan yg mencabar minda.

Banyak Membaca
Jadikan amalan membaca sebagai kegiatan harian. Membaca dapat meluaskan pengetahuan, mengembangkan minda dan menajam daya ingatan. Cuba ingat sedikit-sebanyak fakta yg terkandung di dalam bahan bacaan.

Katakan Berulang Kali
Untuk meningkat ingatan anda tentang sesuatu maklumat atau tarikh, katakan dengan kuat dan berulang kali sehingga anda benar-benar ingat akan maklumat tersebut.
Fokus
Daya ingatan dapat dilancarkan sekiranya anda sering fokus dalam sesuatu, contohnya matlamat hidup. Anda juga dapat belajar fokus dengan menumpukan fikiran anda pada sesuatu perkara dan mencatatkan apa yg anda fikirkan.
Bermain Dengan Angka Asahkan minda anda dengan cuba bermain dengan angka seperti mengingati nombor telefon rakan-rakan. Selain itu, anda boleh menghubungkaitkan angka2 tersebut dengan sesuatu bagi meningkatkan daya ingatan.

demi 'DIA'

Dalam mencari diriku
Aku tersentuh jiwamu
Salah aku bersatu denganmu

Jalan yang lurus kelmarin
Tempatnya kita bermain
Dipersimpangan pecahlah haluan

Bukan kerana arus melanda muara
Bukanlah juga musim berbunga
Menggamit kumbang di udara
Sebenarnya hati yang mencari
Kemanisan di jalan hakiki
Biar tak mengerti kau ketahui
Demi tuhan yang kita percaya bersama

Ooo...

Dalam mencari dirimu
Kau pun menyentuh mindaku
Salahkah waktu tadi bertemu

Bukan kerana arus melanda muara
Bukanlah juga musim berbunga
Menggamit kumbang di udara
Sebenarnya hati yang mencari
Kemanisan di jalan hakiki
Biar tak mengerti kau ketahui
Demi tuhan yang kita percaya bersama...

Sebenarnya hati yang mencari
Kemanisan di jalan hakiki
Biar tak mengerti kau ketahui
Demi tuhan yang kita percaya bersama...

Ooo...

Demi dia yang Esa
Demi dia yang kita percaya

Friday, March 25, 2011

Makhluk-Makhluk Yang Kita Telan Secara Tak Sedar


Disebabkan ukurannya yang teramat kecil dan susah untuk dilihat dengan mata kasar, secara tak sedar kita telah tersedut makhluk-makhluk ini melalui udara dan debu, bahkan turut ditelan bersama makanan dan minuman yang ada.  

Kalau saja kita dapat melihat wajah, rupa dan bentuk makhluk-makhluk ini, pastinya kita tak sanggup untuk menelan mereka. Saya beritahu anda, wajah mereka sangat menggerunkan!




http://ruanghati.com/wp-content/uploads/2010/08/kutu.jpg



Ini merupakan gambar dari bakteria/kutu debu yang biasa hidup di sofa dan tilam tempat tidur kita. Kalau anda tidak berasa gerun, anda bukan manusia normal :p

 



http://ruanghati.com/wp-content/uploads/2010/08/kutu2.jpg



Ini merupakan imej bakteria yang biasa hidup di bulu kucing dan anjing peliharaan. Ini adalah hasil karya pemenang pertandingan fotografi sains, iaitu Steve Gschmeissner, 61 tahun, yang mengabadikan mahluk-mahluk mengerikan ini dengan kamera yang dilengkapi dengan Microscope zoom yang mampu memperbesar ukuran sehingga beratus-ratus kali.



http://ruanghati.com/wp-content/uploads/2010/08/kutu5.jpg



Ini pula adalah imej bakteria yang biasa hidup di roti yang tidak dibungkus dengan kemas. Bayangkan saja, dalam sekeping roti Gardenia atau roti Hi-5 yang anda makan, terdapat beratus malah beribu-ribu bakteria ini. Justeru, pastikan anda membungkus roti anda dengan kemas.



http://ruanghati.com/wp-content/uploads/2010/08/kutu4.jpg



Imej di atas adalah imej larva lalat hijau yang diperbesar sehingga 100 kali ( 100x zoom). Nampak macam makhluk asing yang sangat tak kiut kan?



http://ruanghati.com/wp-content/uploads/2010/08/kutu3.jpg



Gambar ini pula hanyalah gambar lalat hitam yang selalu berterbangan dalam rumah anda. Bengiskan wajah dia ni?

10 Fakta Aneh Tentang Kehamilan, Yang Mungkin Tidak Akan Diceritakan Orang Kebanyakan

Apakah Anda seorang wanita yang belum hamil atau orang yang ingin lebih memahami tentang orang hamil , ini 10 hal yang terjadi ketika seorang wanita hamil,kebanyakan dari hal ini begitu aneh dan sering mengganggu.
Ini adalah hal-hal aneh yang terjadi selama kehamilan yang mungkin tidak akan diceritakan oleh orang - orang ...

1. Anda Boleh Hamil Selama Lebih dari Satu Tahun 

 
Sebagian besar kehamilan berlangsung sekitar 9 bulan dan dokter cenderung menginduksi persalinan jika kehamilan berlangsung terlalu lama.Yang sedang berkata, adalah mungkin untuk mengandung selama satu tahun. kehamilan di dunia terlama berlangsung 375 hari, anehnya, berat bayi itu sedikit di bawah tujuh pound.Ini tentu menempatkan perspektif baru untuk menjadi terlambat beberapa minggu, bukan?

2. Seorang Janin laki-laki Boleh Ereksi Dalam Rahim

 
Kebanyakan ibu tidak suka berfikir tentang bayi laki-laki mereka boleh ereksi, bahkan ketika mereka remaja, tetapi kenyataannya adalah bahwa banyak bayi laki-laki mengalaminya, ketika mereka masih dalam kandungan.

Bahkan, bayi dari kedua jenis kelamin diketahui boleh masturbasi di dalam rahim, tetapi hanya bayi laki-laki yang boleh terlihat saat terangsang pada hasil USG.Jika berhubungan seks saat hamil tampak menyeramkan sebelumnya, bayangkan saja apa yang dilakukan bayi Anda saat Anda bercinta


3. Anda Mungkin Perlu Seluruh Jahitan Di Bagian Bawah Anda

 
Tempat terakhir wanita yang ingin jahitan adalah noda, tapi banyak ibu harus mendapatkan daerah yang ditutup pembedahan.Sembilan dari sepuluh wanita memiliki beberapa jenis vagina yang robek setelah melahirkan, tetapi ada banyak derajat robek.Beberapa air mata hanya memerlukan sedikit perawatan atau beberapa jahitan, tetapi kes yang benar-benar mengerikan adalah robek dari vagina sampai ke anus.

Beberapa bahkan dapat mempengaruhi otot-otot di luar anus Anda. namun, robekan yang mencapai anus sangat jarang dan hanya mempengaruhi satu dari seratus ibu.
Mengurut daerah tersebut sebelum kelahiran anak dapat mengurangi area yang robek, tetapi tidak akan sepenuhnya berhenti merobek pada kebanyakan orang.


4. Mungkin Anda Akan Buang Air Besar Saat Persalinan
 
Selama persalinan, sangat umum bagi seorang wanita secara tidak sengaja mengeluarkan isi perut nya. Ada alasan baik untuk ini-otot yang Anda gunakan untuk mendorong bayi keluar adalah otot yang sama yang biasanya anda gunakan selama buang air besar. Juga seolah - olah bayi anda membantu memeras sesuatu di dekat saluran pembuangan anda .
Pada zaman dahulu, hal itu biasa bagi perawat untuk memberikan enema sebelum persalinan, tetapi praktik ini tidak berakhir menghentikan kekacauan terjadi dan sering menyebabkan dehidrasi.
Di masa kini, dokter Anda dan perawat akan siap untuk membantu membersihkan kekacauan ini.Dalam kebanyakan kes, mereka bahkan tidak akan mengatakan apapun tentang kejadian ini sehingga Anda tidak akan mengetahui perbedaannya.Dan kali ini anda mungkin akan berfikir dua kali untuk membuat filem tentang persalinan anda bukan ?


5. Anda Akan Benar-Benar Bersinar

 
Mengatakan seorang wanita hamil bersinar adalah ekspresi umum, tetapi kebanyakan orang menganggap itu adalah karena kegembiraan seorang wanita karena akan menjadi seorang ibu.
Ternyata , kulit yang bersinar benar-benar nyata dialami seorang ibu hamil

Saat Anda sedang hamil, jumlah darah dalam tubuh Anda akan meningkat sebesar 50%. Darah ekstra akan tampak di banyak bagian di kulit anda, terutama pipi.
Di atas ini, hormon menyebabkan kelenjar minyak menjadi lebih aktif, sehingga penampilan anda akan lebih lembut dan bersinar. Ketika aliran darah meningkat digabungkan dengan kelenjar berkilau, hasilnya adalah cahaya yang tampak nyata terlihat.

6. Indera Penciuman Anda Akan Semakin Sensitif

Selama kehamilan, indera penciuman Anda meningkat drastis, seperti halnya indera perasa. Ilmuwan berhipotesis bahwa ini adalah untuk membantu ibu hamil menghindari makanan yang beracun berbau, yang mungkin tidak berbahaya bagi orang dewasa, tetapi boleh mematikan bagi janin.
Seperti rokok, alkohol dan kopi semuanya buruk terutama untuk wanita hamil, dan teori ini tampaknya ada benarnya

7. Kontraksi tidak berhenti Setelah Kelahiran

Kebanyakan ibu akan mengalami kontraksi selama beberapa hari setelah melahirkan. Kram otot adalah cara tubuh untuk menghentikan kehilangan darah berlebihan. Dan sebaliknya, jika anda melahirkan di hospital, Anda mungkin masih dalam pengaruh bius dan mungkin tidak akan menyadarinya.

8. Anda Tidak Benar-benar Perlu makan Untuk Dua Orang

Meskipun rumor luas yang mengatakan wanita hamil harus mendapatkan semua beban dalam rangka untuk melahirkan bayi yang sehat, kebenaran adalah bahwa kebanyakan wanita hanya akan membutuhkan tambahan 300 kalori per hari.

Itu setara dengan sekitar satu portion yogurt dan setengah bagel. Kebanyakan wanita hanya bertambah berat sekitar 25 pound sepanjang kehamilan mereka.
Tentu saja, jika Anda kebetulan berada di prasmanan dan mengalami waktu yang sulit menolak bagian makanan pencuci mulut, pergi ke depan dan menyelinap untuk nambah. Tidak ada yang akan memberikan wanita hamil kesulitan jika sifat keinginan makannya yang asli keluar

9. Ukuran kaki Anda Akan Semakin Besar Sampai kasut Anda Tidak Muat

 
Jika Anda bertanya-tanya mengapa kaki Anda akan menjadi begitu besar ketika Anda hanya bertambah berat 25 pound, itu ada hubungannya dengan tekanan berlebih di sepasang kaki Anda dengan ligamen yang rilex di tubuh Anda.
Seiring kehamilan yang terjadi, tubuh Anda mulai untuk melepaskan ketatnya ligamen untuk membantu proses kelahiran. Pembesaran yang terjadi pada telapak kaki anda mungin akan bersifat sementara, namun jika pembengkakannya terlalu besar kemungkinan juga boleh menjadi kekal

10. Sang Ayah Mungkin Boleh juga Merasakan Kehamilan (Ngidam)

 
Ini mengejutkan umum bagi seorang ayah untuk mulai bertambahnya berat badan, merasa mual-mual dan bahkan merasa kram di perut bagian bawahnya.Kondisi ini dikenal sebagai kehamilan simpatik atau Sindrom Couvade, yang berasal dari kata couvee perancis yang berarti "menetas".

the attitude of 'be'

  • Be understanding to your perceived enemies.
  • Be loyal to your friends.
  • Be strong enough to face the world each day.
  • Be weak enough to know you cannot do everything alone.
  • Be generous to those who need your help.
  • Be sure of your final destination, in case you are going the wrong way.
  • Be loving to those who love you..
  • Be loving to those who do not love you; they may change.
  • Above all, Be yourself.

Sunday, March 20, 2011

rahsia hidup hingga 100 tahun



Umur manusia memang ditentukan oleh Tuhan. Namun, menurut kajian terbaru dari Denmark, mereka yang lahir setelah tahun 2000 punya kesempatan untuk hidup sampai 100 tahun!  Untuk Anda yang lahir sebelum tahun 2000, jangan putus asa karena sebenarnya kita juga boleh menambahkan panjang usia harapan hidup.
Genetik dan kemujuran memang berperanan besar dalam panjang pendeknya usia seseorang. Namun, kedua faktor itu tidak boleh dikontrol. "Padahal, masih ada banyak faktor lain yang boleh kita kendalikan. Kuncinya adalah dengan melakukan hidup sehat," kata Walter Bortz II dari Stanford University. Misalnya saja mengurangi stres akan menambah usia hingga 6 tahun atau terbiasa mengasup sayuran dan buah akan menambah usia 5 tahun, dan masih banyak lagi.
Bertambahnya usia memang tidak boleh dihindari. Namun, menurunnya kesehatan bukannya tak boleh dihindari. Wujudkan cita-cita untuk hidup sehat sampai usia lanjut dengan beberapa tips berikut:
1. Liburan berkala
Salah satu cara untuk terlihat lebih muda dari usia sebenarnya adalah dengan menyempatkan diri untuk berlibur. Kegiatan ini akan membuat tubuh dan fikiran Anda lebih rileks sehingga efek buruk stres tidak terjadi. Membiarkan ketegangan berkepanjangan sama saja dengan meletakkan jari Anda pada tombol "maju" pada remote control biologis Anda.

2. Cukup tidur
Tahukah Anda, kurang tidur akan menyebabkan kesempatan sel-sel tubuh untuk memperbaiki diri berkurang. Aturlah waktu tidur 6-7 jam setiap malam. Kebiasaan ini konon akan menambah usia Anda dua tahun lebih panjang.

3. Seks secara teratur
Kegiatan seks yang menyenangkan kedua belah pihak akan membantu tubuh mengeluarkan hormon antistres, oksitosin. Aktiviti seksual juga akan membakar 200 kalori.

4. Buah dan sayur segar
Penelitian yang dilakukan di beberapa tempat yang populasi penduduknya berumur panjang dan dalam keadaan sehat, seperti di Okinawa (Jepun) atau daerah Hunza (Pakistan), menunjukkan bahawa mereka rutin mengonsumsi buah dan sayuran segar. Mereka juga membatasi konsumsi lemak, gula, dan garam.

5. Olahraga
Nasihat ini memang klise, tetapi harus diakui bahwa olahraga terbukti membuat tubuh lebih bugar dan sehat. Mereka yang terbiasa berolahraga sejak muda akan hidup sampai lanjut usia dengan energi dan gairah hidup luar biasa.

6. Miliki hobi
Pertajam otak Anda dengan melakukan kegiatan yang menyenangkan. Beberapa jenis permainan juga terbukti akan mengasah otak. Misalnya bermain catur atau bermain video games Tetris. Penelitian yang dilakukan di Meksiko menunjukkan bahwa bermain Tetris 30 minit setiap hari akan menunda kerusakan otak.

7. Berbuat baik
Berbuat baik janganlah ditunda-tunda. Sebuah penelitian menunjukkan, mereka yang punya kebiasaan berbuat baik kepada sesamanya kebanyakan boleh mencapai usia lebih dari 80 tahun. Penelitian lain menunjukkan, kegiatan sosial akan menyeimbangkan kesehatan fisik dan jiwa

apepun,bkn la nk suruh percaya 100% ajal maut sume ditangan Tuhan,kite hanya merancang ,Dia sajalah yang menentukan....

melayari rumahtangga bersama suami yg berstatus "duda"


Assalamualaikum warahmatullah dan salam sejahtera,

Cinta itu buta, tidak kira usia mahupun status. Biarpun ramai gadis membayangkan bertemu jodoh dengan pasangan seusia, tetapi bukan hak kita untuk menentukannya. Segala-galanya ditentukan yang Maha Kuasa. Biar bujang teruna jadi pilihan, namun siapa tahu, rupa-rupanya jodoh anda dengan duda atau bekas suami orang.

Apapun jika itu ketentuan-Nya, terimalah dengan hati terbuka dan pelajarilah bagaimana cara berhadapan dengan lelaki berstatus duda ini. Mungkin tiada banyak masalah jika suami, duda tanpa anak. Tetapi situasi yang berbeza jika si duda yang jadi pilihan anda punya anak yang dipeliharanya sendiri. Ði sinilah kebijaksanaan, kesabaran dan kematangan diperlukan.


sedikit sebanyak tips bagi wanita yang mungkin dalam dilema melayari alam rumahtangga bersama pasangan hidup yang bergelar duda.


1 – Bersedia atau tidak

Inilah pokok persoalan utama yang harus anda hadapi. Ia bukan berkaitan dengan tentangan yang mungkin bakal anda hadapi dari keluarga, sebaliknya diri anda sendiri. Mungkin pada dasarnya anda mencintainya, tetapi agak sukar untuk anda menerima dirinya kerana anda perlu berkongsi dengan anak-anaknya juga.

Tepuk dada, tanyalah selera. Kalau anda bersedia untuk mengharungi semua dugaan dalam memilih hidup, maka teruskanlah niat anda untuk memilih duda sebagai calon hidup anda.


2 – Belajar menyayangi anaknya

Berkahwin dengan duda mungkin menjadikan ada ibu ‘segera’ dan memberikan anda gelaran ibu tiri. Namun jangan sesekali bersikap seperti ibu tiri dalam drama Bawang Putih Bawang Goreng Merah. Biarpun bukan dari darah daging sendiri, tetapi anda juga perlu belajar menyayangi atau setidak-tidaknya belajar menyenangi anak-anaknya.

Anak yang diasuh anda berdua telah kematian atau perceraian dengan isteri terdahulu bukan mudah untuk menerima anda sebagai pengganti ibunya. Seeloknya, hadirlah dalam kehidupan anak-anaknya sebagai teman atau rakan karib. Cuba bersikap santai dengan mereka sehingga anda dapat diterima dalam hidup mereka. Jelaskan kepada si anak, anda memang bukan ibunya dan tidak mungkin dapat menggantikan tempat ibunya, tetapi berikan keyakinan bahawa anda akan menyayanginya sebagaimana ibunya menyayanginya.

Begitu juga apabila anda sudah mempunyai anak sendiri bersama ayah mereka. Jangan sesekali membezakan layanan anak anda dengan anak tiri. Bahagikan kasih sayang anda sama rata, agar anak menghormati dan menyayangi anda.

3 – Jangan putuskan ikatan

Sebenarnya ada dua situasi duda yang mungkin salah satunya sudahpun menjadi sebab (bakal) pasangan anda bergelar duda. Pertama, duda bercerai mati dan kedua, duda bercerai hidup. Perkahwinan anda dengan dua situasi duda ini akan menimbulkan konflik yang berbeza.

Sekiranya pasangan yang anda pilih adalah duda yang ditinggalkan isteri disebabkan kematian, maka bolehlah dikatakan dia tidak gagal dalam perkahwinan. Ia juga selalunya tidak membawa trauma tertentu dalam perkahwinan anda dengannya. Hanya kenangan yang ditinggalkan oleh isterinya yang mampu membayangi hubungan anda dan suami. Sebagai contoh, suami mungkin akan membanding-bandingkan anda dengan arwah isterinya.

Memang dapat difahami sekiranya seorang duda bercerai mati masih memiliki ikatan emosi dengan arwah isterinya. Bayangkan bagaimana perasaan anda jika ditinggalkan oleh orang yang dicintai secara tiba-tiba. Sudah pasti sedih, bukan? Beginilah dengan keadaan duda yang bercerai mati.

Sebagai isteri yang terlebih dahulu sudah maklum dengan status suami ini, anda sebaiknya tidak memaksa dirinya secara serta-merta memutuskan ikatan dan kenangannya bersama arwah isterinya. Ini bukan satu tindakan yang bijak. Anda seharusnya berkongsi diri suami dengan arwah isterinya. Tetapi sekiranya kenangan dan bayangan suami terhadap isteri yang telah meninggal berlangsung terlalu mendalam dan lama, sebaiknya ada lakukanlah sesuatu. Ajak pasangan anda untuk berfikir secara realistik ke hadapan. Jangan terlalu terbawa dengan kenangan masa lalu. Ajak dirinya merancang masa depan rumahtangga anda bersama dengan dirinya.

Tetapi sebenarnya anda juga boleh memilih untuk berterus-terang. Katakan bahawa anda tidak selesa bila dibandingkan dengan bekas isterinya yang telah tiada. Jangan dipendamkan perkara sebegini, kerana pasangan anda menganggap perkara ini tidak memberi masalah kepada anda.

4 – Curiga dengan bekas isteri

Berbeza dengan duda bercerai mati, lelaki yang bercerai hidup dengan bekas isteri selalunya tidak mempunyai ikatan emosional yang terlalu mendalam dengan wanita tersebut. Anda mungkin boleh merasa lega kerana tidak punyai saingan ini.

Tetapi sudut kurang menariknya adalah, anda cenderung untuk berasa curiga tentang hubungan suami dengan bekas isterinya. Masalah juga sering kali timbul kerana anda secara sengaja atau tidak, ‘dipaksa’ terlibat dengan masalah perkahwinannya yang terdahulu. Misalnya suami anda sibuk dengan bekas isterinya gara-gara masalah menyekolahkan anak dari perkahwinan mereka.

Masalah dalam perkahwinan dengan duda yang bercerai hidup ini juga akan jadi lebih berat jika bekas isterinya kerap membayangi hubungan anda. Ia sudah semestinya amat mengganggu, tapi jangan terus marah-marah. Sebaiknya bincangkan dengan suami cara menghadapi gangguan dari bekas iserinya. Bukan dalam bentuk pergaduhan, tetapi minta nasihat daripadanya tentang apa yang sebaiknya anda lakukan.

Selain itu, pembahagian kewangan antara suami anda dan bekas isternya juga tidak dinafikan akan menjadi masalah besar jika tidak ditangani dengan bijak. Selagi anak-anak dari bekas isterinya (jika diperlihara oleh bekas isterinya) belum boleh berdikari atau berumahtangga (bagi anak perempuan), maka suami anda wajib menyara mereka. Tidak jadi masalah jika suami bergaji besar, tetapi jika sekadar cukup makan, bagaimana suami hendak menyara anda pula? Keadaan sebegini pasti mengundang masalah dalam rumahtangga anda berdua di kemudian hari. Sebagai isteri, anda harus memikirkan dan cuba memahai situasi yang bakal anda tempuhi kerana anda juga terbabit sama dalam permasalahan ini.

Kelebihan berkahwin dengan duda :

1. Lelaki ini sudah memahami selok-belok rumahtangga. Mereka akan lebih memahami masalah yang bakal ditempuhi dalam hubungan suami isteri dan punya pengalaman tentang bagaimana mahu mengatasinya.

2. Kesalahan dan kesilapan yang telah dilakukan dalam perkahwinan sebelumnya, sudah pasti akan menjadi rujukan berguna buat dirinya. Ðia pasti tidak mahu mengulanginya dalam rumahtangga yang baru dibina.

3. Kebiasaannya keadaan kewangan lelaki bergelar duda sudah pun cukup mantap. Inilah yang membuatkan ada wanita yang tidak kisah jika jodoh mereka bersama duda.

Kekurangan berkahwin dengan duda :

Kalau berkawan dengan duda, kita patut ikhtiar mencari sedikit info (mungkin bertanya kepada ahli keluarga atau bekas isterinya), mengapa mereka bercerai. Bukanlah tujuannya untuk mencari aib orang, sebaliknya sebagai langkah berjaga-jaga. Jika dia niat baik, dia akan ceritakan tentang keburukan dia juga dan bukan hanya keburukan bekas suaminya sahaja. Agak sukar bagi seseorang itu menceritakan tentang keburukannya secara terang-terangan, jatuhlah saham, beb! Amatlah sukar untuk kita 'scan' keikhlasan manusia, betul tak?

Kesalahan dan kesilapan yang telah dilakukan dalam perkahwinan sebelumnya, tidak mustahil akan diulanginya dalam perkahwinan yang baru, contohnya jika dia seorang yang panas baran dan berpisah dengan bekas isteri akibat perangainya yang hodoh ini, ada kemungkinan dia akan mengulanginya, sekiranya dia tidak mengambil langkah untuk mengawal sikap buruknya.

Saturday, March 19, 2011

sambutan besday icha yg ke 2 kali ke 2....

wahhh...berbaloi-baloi balik kg...si icha ni sambut besday 2 thn dia smpi 2 kali...skali kat umah kt s.alam,skali lg kat kg...fuhh..bkn main suke lagi dpt makan kek...da kek coklat ni faveret dia...bersungguh2 nk makan..tp tak abis pon..skatak 2,3 cubit...eleh..ngade jek lebihh...sib baik ko yg bungsu dik,lau tak umi da lepik2 dah ko yg ngade nih..hahhahaah......ni la ader gmbo dia ku upload kat cni..tgk la gelagat nakal dia..

  
ni kek yg dia suke sangat,chocolate moist cake..nmpk kecik,tp besor debok kek nih...
kembung2 pipi nk tiup lilin....

huhuhu..nk tiup bersama sepupu dia plak..
da padammmm....tgh pasang niat ker dik??huhuhuhu
eh???tak puas lg ke tiup..hahah..round 2 la nih..klu boleh 10 kali dia nk tiup..sbb umur dia 2 tahun so kitorg kasi can tiup 2 kali jek...

ni ler kuarga kami....

lg gmbr happy famly...
haik??masuk lak gmbo time da balik umah nih..hahahh..ni la 3 beradik yg nakal2 blake..yg sulung abang,tgh kakak dan yg bongsu tentulah si besday girl nih..huhuhuhu..comel kn diorg 3 beradik..tp abg dok ganu..tggl la 2 beradik ni kt s.alam ni..sian si abg,tak puas main ngn adik dia,...bkn main peluk lg mase nk balik...

ni aku ngan hubby bersama besday girl nih....tgk la besday girl tuh..pntg nmpk kamera,nk peace jer,tp tak jadi peacenyer...hahhahahahhahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gadget

This content is not yet available over encrypted connections.