Tuesday, November 29, 2011

my sweet little gurlz..





para suami dan yg bakal bergelar suami..kene bace nih taw..penting...



Peringatan untuk si suami :

"Usah membelakangkan pendapat isteri dalam membuat sebarang keputusan berhubung rumahtangga atau perkara lain. Minta pendapat isteri supaya ia berasa lebih dihargai."

"Suami yang gagal menonjolkan akhlak yang mulia, rasa hormat keluarga terhadapnya akan berkurangan. Kehilangan contoh yang baik dalam keluarga adalah punca anak-anak menjadi liar"

"Suami usah terlalu tegas dan kasar terhadap anak-anak kerana ia menganggu proses perkembangan dan emosi. Awasi bahasa percakapan dan hindari ungkapan kesat atau maki hamun"

"Suami yang bersikap ganjil atau gila-gila akan mengurangkan rasa hormat serta beri tekanan kepada anak-anak dan isteri. suami yang matang dan berwibawa akan dicontohi lagi dihormati"

"Suami yang tidak tetap pendirian dalam membuat keputusan tidak dapat membimbing ahli keluarganya dengan sebaik mungkin. Was-was dan ragu-ragu adalah punca kegagalan"

"Janganlan suami menggunakan cara mengertak atau mengugut isteri, walau untuk tujuan apa sekalipun. Perbuatan tersebut sebenarnya adalah memperbudak- budakkan isteri"

"Suami yang kerap pulang lewat kerumah akan beri tekanan pada isteri dan anak-anak. Berusaha seawal mungkin berada di rumah kerana seorang suami sering ditunggu kepulangannya"

"Suami yang tak bersedia memohon maaf daripada isteri sebenarnya ego dan akan menyakiti hati isterinya. Mengucapkan maaf pada isteri membuatkan suami lebih disayangi dan dihormati.

"Usah mengkritik isteri anda secara keterlaluan samaada penampilannya, masakkannya atau apa sahaja, kerana ia akan memadamkan kreaviti serta semangat si isteri"

"Usah berbohong terhadap isteri anda, kerana apabila terbongkar, kepercayaan isteri terhadap suami akan tergugat. Bersemuka dengan isteri akan menyerlahkan kejujuran anda"

"Isteri tidak gembira sekiranya suami terlalu kedekut dan berkira untuk perbelanjaan keluarga. Sesekali hiburkan hati isteri dengan menunaikan permintaannya asalkan tidak keterlaluan"

"Isteri mungkin kecewa jika suami gagal mengingati tarikh-tarikh penting dalam hidup merekaseperti ulangtahun perkahwinan dan kelahiran. Hargailah isteri dengan ucapan atau pemberian."

"Suami yang pendiam, dingin dan pasif dengan isteri sebenarnya gagal mengemudi perkahwinannya dengan baik. Kedinginan suami menyebabkan isteri rasa terpinggir dan tidak dipedulikan"

"Suami yang kurang komunikasi dan interaksi dengan isteri dengan keluarga menyebabkan anak dan isteri semakin menjauh daripadanya. Banyakkan sentuhan dan renungilah mata-mata mereka sedalam-dalamnya" .

"Seorang isteri takkan gembira sekiranya suami selalu perkecilkan dan pandang remeh pada diri atau tindakkannya. Pujian dan dorongan mampu meningkatkan semangat isteri".

"Suami usah bermata keranjang kerana sikap yang sedemikian menunjukkan ketidakmatangannya, disamping melukakan hati isteri serta menggugat kepercayaan isteri terhadap si suami."

"Suami yang cemburu buta adalah suami yang tidak rasional. cemburu adalah tanda sayang, namun berpada-padalah kerana ia boleh merosakkan kesabaran dan kepercayaan isteri."

"Suami yang cetek ilmu agamanya tidak dapat berfungsi sebagai ketua keluarga dengan cemerlang. Kegagalan beri nilai rohani kepada mereka membenihkan kemungkaran dan kerosakkan"

"Suami yang terlalu ego akan membuat isterinya tertekan. sikap tersebut megenepikan isteri dan dia merasakan tidak berguna lagi dalam apa jua tindakan dan keputusan"

"Suami yang tak jujur dalam hubungan akan meruntuh rasa kepercayaan isteri padanya. Perkahwinan adalah perkongsian manakala kejujuran adalah kunci bahagia dalam rumahtangga"

"Suami yang gagal menguruskan masanya dengan baik dan berkesan turut gagal dalam meluangkan masa bersama isteri dan anak-anak. Usah jadikan rumah ibarat tempat persinggahan"

"Usah bandingkan isteri dengan wanita lain kerana setiap manusia mempunyai keistimewaan sendiri. Sudah lumrah kiranya ada kekurangan kerana mereka dijadikan Allah untuk saling melengkapi."

"Elakkan mungkir janji dengan isteri dan anak-anak kerana kegagalan menepati janji pasti akan mengecewakan hati mereka. Usahlah berjanji jika tidak bersedia menepatinya" .

"Usah biarkan urusan rumahtangga dan pendidikan anak-anak pada isteri sahaja. Walaupun isteri diamanahkan membimbing mereka. Suami perlu bersana beri perhatian sewajarnya".

"Suami usah memendam perasaan jika tidak berpuashati dalam sesuatu perkara, ia barat gunung berapi yang pasti akan meletup bila-bila masa dan boleh memakan diri".

"Suami yang abaikan rumahtangga, tak beri perhatian kepada isteri dan akan-anak buatkan mereka rasa tak diperlukan. Bijaklah memperuntukkan masa dan sesekali bercuti bersama mereka".

luahan hati binatang..~~kalau la aku boleh berkata2~~..hikhikhik

Sedap-sedap jer korang kata BODOH MCM LEMBU ye ?!! ingat aku sekor je ke yang bodoh tak sekolah ? Tu banyak jer binatang lain tak pergi sekolah apsal tak kata bodoh cm kambing ker ayam ker cm gajah ker.....




Ikut suka aku la nak makan anak aku, aku lapar!!! Yang dorang kecoh-kecoh HARUAN MAKAN ANAK nie apahal ? kutuk-kutuk aku pun harga aku berapa dah sekilo, mahal kan .. kan ... kan ..  




Kenapa lak babitkan nama aku nie ? APASAL MACAM KERA KENA BELACAN ? Aku bukan makan sambal belacan pun~ tak glamer langsung la ! Letak la MACAM KERA KENA MANIS GULA kee... manis sikit!  




Aku tak mandi pun tetap ada harga beb?? Eleh... kata aku tak mandi..MALAS MANDI MCM KAMBING... tu ayam,arnab lembu tu pun bukannya mandi pun, apasal aku jer yang jadi bahan persamaan, Ini tak ADIL




Elehhhh... apa hal jadikan aku perbandingkan lak nie...?? MULUT BISING MACAM MURAI TERCABUT EKOR... .Tu pompuan-pompuan tu lagi la... mulut dorang lagi bising kalau membebel..  




Serius x faham kenapa orang selalu mencarut guna nama aku?? apa salah akuuuu..??? walaupun aku haram untuk dimakan oleh umat Islam, takkan la sampai nama aku pun korang guna buat bahan mencarut! betul2 x adil neh! (luahan hati si khinzir...)  


cmtu la luahan2 hati haiwan2 yg slalu kite bandingkan..hahahha..lau dia pndai ckp agak2 brani tak kite bandingkan dia dgn bnda2 yg buruk??haahahhaahaha...

lengangnye.....

salam peepss...

huhuhu...mcm tak percaya kite leh update entry kat opis...hihihihi..selalu bz yg teramat sgt la... dan tak boleh bukak sbb all my bozz sume ader..tp hari ni sume papa2 bos dan mama bos sume xder....boleh la cilok jap bukak...tp bukan dok melangut kat tenet jer sepanjang hari taw..kje hakiki kite ttp buat... selingan2 jer nih..lg pun blog tak leh bukak...xtau knape...yg boleh bkak kot dashboard jer,ngn update entry...

hari ni sepatutnye ade audit 5s... ala yg sisih,susun,sapu, seragam dan sentiasa amal tuh...tp memandangkan sume org tak der so diorg tangguh kot...senyap jer..opis pon senyap sunyi jer...actually diorg sume pi dgr taklimat pasal skim perkhidmatan yg baru nih skim SBPA tuh..ala yg PM bentangkan mase bajet ari tuh... dapat la nanti kenaikan gaji...huhuhuhu..tp yg tak bestnye kite taknk la sain pencen umur 60... gile babas nk kje smpi umur 60..time tu da nyanyuk dah..nk pgang pen pon da gigil2 dah..hihihiihih....cukup la ari tuh da sain smpi umur 58...xmo dah nk smpi 60...jge cucu2 lg baik dari jge fail2 kat opis tuh..hahhaaha..

ehh...bestnye dapat tulis panjang2..idea bnyk la time org takder nih...hahahahaha....kite nk crite pasal pew lg ek??hurm...rase ok dah kot...xmo lah cite pnjg2 sgt..nti sok xde cite lak nk buat..hihihiih...

okey lah guys..smpi sini jew lah dlu..nk buat kje sikit..ade mse nanti kite update lg...maybe hari ni boleh masuk 3,4 entry kot..tu pon lau keadaan masih mengizinkan la..

okey..enjoy ur days..kje lek lok yer sume...blogwalking jgn lupe..daaaaaa.....assalam...

Sunday, November 27, 2011

bulan Muharram

1. Bulan Muharram ialah bulan pertama dalam kalendar hijriah.

2. Bulan Muharram adalah salah satu dari pada bulan-bulan Haram.

Allah berfirman, ”Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram.
Itulah agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang empat itu, dan perangilah kaum musyrikin itu semuanya sebagaimana mereka pun memerangi kamu semuanya, dan ketahuilah bahwasanya Allah beserta orang-orang yang bertakwa.” (At-Taubah: 36)

Nabi saw. bersabda, “Satu tahun itu ada dua belas bulan. Di antaranya ada empat bulan suci. Tiga bulan berturut-turut iaitu Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram. Dan satu bulan lagi adalah Rejab yang terletak antara Jamadil Akhir dan Sya’ban.” (HR Muslim no. 1679)

Bulan Haram yang dihormati itu ialah: Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam dan Rejab.

Umat Islam dilarang berperang dan berbunuhan dalam bulan-bulan ini kecuali jika mereka diugut.

Larangan untuk melakukan maksiat adalah lebih keras dibanding bulan-bulan lain.

Abdullah Ibnu Abbas ra. mengatakan maksiat yang dilakukan di bulan haram adalah lebih besar dosanya dan amal baik yang dilakukan di bulan haram adalah lebih besar pahalanya. (Tafsir At-Thabari)

Al Allamah Ibnu Hajar menulis, telah meriwayatkan oleh Abi Daud bahawa Nabi (صلى الله عليه وسلم) memandubkan (yakni SUNAT) berpuasa di BULAN-BULAN HARAM .

Dari Abu Hurairah r.a. katanya Rasulullah s.a.w. bersabda, "Puasa yang paling utama sesudah puasa bulan Ramadan ialah puasa di bulan Muharram". (HR Muslim no. 1163)



sama-samalah kite mengambil keberkatan di bulan Muharram ini...semoga kite menjadi lebih baik dari sebelumnya....Insyaallah..

seronok nye hari mingguu....

salam peeps...


seronok btul dapat menikmati hari minggu yg begitu indah...hahahah...tak yah bngun pg2...slalu walaupun hari ahad kite asyik slalu jer kne bngun awal...sbb ade kelas...memandangkan hari ahad ni xde kelas,so kite dapat la bngun lmbt ckit...hehehheheh..letih la awk....kje..kje..kje..pastu sabtu ahad kelas..xde wktu nk rehat pon...rehat pon wktu mlm sekejap jer...xrase ape pon..tp walaupon pnat kje bdn kite tak gak kurus2..hhehheheh...lalalalala...makin bam..bam lg  ade la..hihihiih...cmtu pon boleh ek..hahahahh..


tghari td jenguk la jap umah kite kt bndar saujana putra..da siap dah... tggl tak pindah lg jer sbb tgh renovate..cadang nk renovate dlu bru pindah..alang2 nk duduk kn,baik renovate trus..lg snang..xyah pkir nk renovate lg pas da pindah..


tgk rmai da jiran2 dah pindah..yg tak pindah lg tu sume tgh renovate umah..tak sabar wak kite nk dok sendiri..hubby kite pon xsabr gak..anak kite lg la xsabar..hihihhihih


Insyaallah,lau line tenet ni da ok nanti kite upload gmbo umah kite..umah kite xde la sebesar banglo atau single storey..umah kite standart teres jer..hihihi xpe la kn..aset gak tuh..ade duit lbh mse akan dtg kite cri umah lain lak kn...buat harta lagi...


gmbo bwh ni gmbo contoh jer taw...gmbr ilustrasi lam katalog...tp lbh kurg jer la..sbb da jadi mmg rupe cenggini....hihiiih...


ookey peepss..jumpe lg di lain mase....cawww....assalam..



Saturday, November 26, 2011

selamat menyambut tahun baru MAAL HIJRAH 1433


Selamat menyambut Awal Muharram dan Maal Hijrah 1433H kepada semua rakan-rakan dan pengunjung blog saya nih, serta seluruh semua umat Islam disegenap pelusuk dunia. Bermulanya tahun baru bagi umat Islam dengan semangat dan perubahan ke arah yang lebih baik dan sentiasa berada di dalam rahmat NYA. amin.

Awal Muharram atau Hari Maal Hijrah merupakan suatu hari yang amat istimewa kepada kita sebagai umat Islam kerana ia menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam di mana pada tarikh inilah baginda Nabi Muhammad telah berhijrah dari Kota Makkah ke Kota Madinah iaitu pada tahun 622 Masihi.

Hijrah dalam konteks ini boleh dikembangkan pengertiannya kepada berubah dari satu kedudukan yang normal atau biasa kepada satu kedudukan yang lebih baik.

Sempena menyambut kedatangan tahun baru ini marilah kita sama-sama menyusun strategi baru dalam hidup kita agar menjadi insan yang lebih baik dalam kehidupan seharian dan insan yang lebih bertaqwa di sisi Allah SWT.


Thursday, November 24, 2011

dari sahabat untuk sahabat



maafkan aku Sahabat..
saat kau sedang di uji..
aku hanya mampu menjadi pendengar..
aku hanya mampu menangis 
aku hanya mampu menasihat
aku hanya mampu memberimu semangat..
sedang...
aku x mampu membantumu..
aku x mampu berbuat apa-apa pun untukmu..
bukan aku..
x mahu..bukan aku x sudi..
tapi...tanganku ini bagai diikat & digari..
mana bisa aku membantumu..
wahai Sahabatku...

apa yg kumampu...hanyalah
mendoakanmu...pd Tuhan kita..
Ya-Allah...
Kau Maha Mendengar
rintihan hambaMu yg sedang Kau uji
ketika ini..
aku x mampu membantunya ya-Allah..
aku mohon pdMu ya-Allah
Kau ringankanlah penderitaan Sahabatku
Kau bantulah dia..menjadi manusia tabah
dengan ujianMu..
Kau dengarlah permohonannya
Kau berilah kekuatan pdnya
agar dia bisa bangun semula
meniti hari-hari depan
dengan penuh ketabahan

Kau lindungilah dia dr segala
kesulitan &
Kau selamatkanlah dia dr
manusia-manusia yg bisa memudaratkan dirinya..
Kau bantulah setiap kesusahan dirinya..
Kau tunjukkan pdNya
setiap apa yg Kau uji pd dirinya
adalah bukti kasih sayangMu pdnya...

Sahabatku...
biar apa pun ujian yg menimpamu
ingatlah..
itu tanda kasih sayang Allah pd hambaNya..
kau bertuah Sahabatku..
kerana Allah memilihmu
menjalani ujianNya..
walau seperit mana pun dugaan itu..
ingatlah pdNya selalu..
kerana Allah tidak pernah membiarkanmu..sendirian
setiap ujian itu, mengikut kemampuanmu..

**************************************
Hanya inilah bentuk bantuan
yg mampu kuhulurkan pdmu Sahabat
di saat tanganku kuat terikat...
dan...
tangan yg terikat inilah
yg mampu ku tadah pdMu ya-Robb
buat Sahabatku....♥♥♥
Semoga hidupmu kembali tenang..
setenang air di tasik..
setenang langit nan membiru....
setenang senyumanmu....~~

harimau muda punye citer...

salam peepsss....




skang ni sume dok cite pasal harimau muda yang berjaya menewaskan sang garuda indonesia di sukan sea yg bru berakhir ari tuh...almaklum la..pasukan harimau muda kite telah menewaskan indonesia sekaligus memenangi pingat emas  dengan kemenangan melalui sepakan penalti 5-4...


rata2 blog ade menitipkan hal nih..sy pon tumpang gembira dengan kemenangan harimau muda kita..almaklum la...pasukan malaysia ni sentiasa diejek..dicemuh oleh negara2 lain..kesian tgk...lg2 indonesia..ape yg diorg tak puas ati ngn malaysia pon sy tak tau...padahal majoriti rakyatnye mencari rezeki di malaysia..bukannye malaysia ade bunuh rakyat indon pon...indon yg bunuh malaysia lg ade la...




mungkin karma tu sgt kuat...doa org teraniaya kn..pasti Tuhan akan makbulkan..dan skang,mmg benar org yg slalu dicemuh...di ejek..smpikan lagu kebangsaan kite pon diorg tak hormat,telah menewaskan pasukan indonesia yang dianggap hebat dan wira sgt tuh..tgk dari peringkat kumpulan jer pon malaysia da tewaskan indon..huhuhuhuhu...




tahniahla kat penjaga gol malaysia..sgt2 fit mse sukan sea nih..btul2 bgus la...bnyk gak cubaan indon dia tewaskan...apepon Malaysia sudah melangkah sebagai jagoan asia tenggara yg baru..keep it up guys...jgn rosakkan nama malaysia yg korg bawak tuh..all the best to uolsss...



walaupon malaysia tewas dengan syria 2-0 pd kelayakan olimpik smlm ,diharap malaysia akan terus cemerlang menentang bahrain pd ahad ni..sempena tahun baru 1 muharam, membawa semangat baru kepada harimau muda kita....


daaaaa.........................

Monday, November 21, 2011

knape perlu ada hasad dengki???

ape la nasib dibenci org..ape yang kite buat semuanya diperhatikan...padahal tak de buat salah pun...skali buat salah smpi bile2 la kne cop kite ni org salah....sudah nasib badan....masih ade yang tak puas ati...sudah2 la tuh...

malas nk cerita bnyk2 sbb skang nih org2 yg dikenal sudah mula membaca blog aku nih,..kekadang spy pon ader...cume nk bgtau..rezeki lau Tuhan nk bagi dia akan bagi..tak kire la care apepon yg org tu buat utk menyekat rezeki seseorg,klu Tuhan da ckp dia nk bg,cnfirm org tu buat cmne pon xkn jadi...so jgn la berniat nk sekat2 rezeki org...kite ni tak de kuasa nk buat semua tuh...

kite ni sekadar membuat perancangan jer...klu tak jadi tu xla...xpayah la bersungguh nk jatuhkan org...manis mulut kat depan,di belakang mulut lebih tajam dari pedang....sampai bile nk ade perasaan hasad dengki tuh??? jangan sampai satu hari nanti Tuhan balas balik..satu ape pon ko tak dapat nanti...lg kesian kan...

bab memerhati mmg no satu..ape2 yang tak betul pon perhati kami dulu....saje jer buat lakonan opera yg kurang menjadi tu..utk ape...kesian tgk..tak de sape nk layan...sbbnye??? da tau dah perangai tuh..knal sgt dah...

hurm..da pndai nk pangkah2 org ek...klu pilihanraya boleh la pangkah2...tp 4 me..pangkah la selagi boleh ko pangkah..nk gak tgk smpi stakat mane nk memangkah..hurmmm....

okey lah..x larat la nk layan benda2 mcm nih...mungkin perasaan hasad dengki tuh mendalam sgt kot..tu yg sentiasa tak puas hati...

haiii.....sabarlah wahai hati..sesungguhnya Tuhan lebih mengetahui....

okey peeps...jgn ade PHD ni okey...tkut kelak makan diri....daaaaa.....

anda pemarah???



Semua orang pasti pernah marah. Kerana marah merupakan sifat fitrah yang dimiliki oleh semua manusia. Bohong besar jika ada orang di dunia ini yang mengaku dirinya tidak pernah marah.
Secara amnya, manusia diciptakannya sebagai makhluk yang bersosial yang sentiasa berinteraksi dengan orang lain, sangat mungkin terjadinya perbezaan pendapat dan watak yang boleh memicu kepada kejengkelan dan kemarahan. Hal ini sangat sangat biasa, terutama dalam kehidupan rumah tangga, perselisihan suami isteri seringkali tak boleh dihindari.

Bukankah Rasulullah telah bersabda :
Sesungguhnya orang yang kuat adalah orang yang mampu mengendalikan dirinya ketika marah.” (HR. Bukhari)
Umar bin Khaththab a pernah berkata di dalam khutbahnya, “Orang yang beruntung di antara kalian adalah orang yang terjaga dari ketamakan, hawa nafsu, dan amarah.”

Apabila Kita Terlanjur Marah
Bagaimana bila kita terlanjur marah? Hendaklah kita segera sedar, dan berusaha mengekang dirinya agar kemarahannya tidak terus berkelanjutan.
Segera minta maaf merupakan langkah tepat untuk meredam suasana, agar kemarahan tidak bertambah dengan sederet efek negatif yang mengancam keutuhan keluarga. Bila suami yang khilaf terbelenggu oleh nafsu amarah, segeralah meminta maaf kepada isteri. Isteri juga harus berlapang dada untuk memaafkan si suami.
Semoga amarah yang disesali dan minta maaf akan menjadi pembersih dosa orang yang dimarahinya.
Rasulullah bersabda, “Ya Allah, sesungguhnya aku adalah manusia biasa. Oleh kerana itu, sesiapapun kaum muslimin yang telah aku maki atau aku laknat, jadikanlah hal itu sebagai penyucian dan rahmat baginya.” (HR. Muslim)
Kita semua berharap, bila suatu ketika kita khilaf dan terlanjur marah, semoga kemarahan kita menjadi rahmat bagi orang lain. Yakni saat kita segera sedar, menyesal dan meminta maaf dengan kekhilafan kita.

Dua Jenis Marah: Marah Terpuji & Tercela
Marah sering diklasifikasikan menjadi dua jenis. Pertama, marah yang terpuji, iaitu bila dilakukan dalam rangka membela diri, kehormatan, harta, agama, hak-hak umum atau menolong orang yang dizalimi. Kedua, marah yang tercela, yakni marah sebagai tindakan balas dendam demi dirinya sendiri.
Dalam kehidupan keluarga, seorang isteri akan menerima kemarahan suami, bila suaminya marah dengan landasan keagamaan yang kukuh. Suami marah kerana ingin membela prinsip agama yang mungkin dilalaikan oleh isterinya. Inilah marah yang berbaloi, marah yang berkualiti.
Suami marah tidak semata-mata kerana perkara-perkara yang bersifat keduniaan, atau hal-hal remeh yang tidak memiliki kaitan dengan agama. Suami marah kerana didasari alasan yang bersifat syar’ie, walaupun itu harus, tetapi ia masih lagi dalam batas kewajaran dan tidak boleh berlebihan.
Marah seperti inilah yang pernah dilakukan Rasulullah dalam hidupnya. Diriwayatkan dari Abdullah bin Mas’ud bahawa dia berkata, “Kami pernah bersama Rasulullah melalui sebuah sarang semut yang telah dibakar.
Nabi lalu marah dan bersabda, ‘Sesungguhnya tidak patut bagi manusia untuk menyiksa dengan siksaan Allah’.” (HR. Ahmad dan Nasa’i)

Penutup : Berikan Kemaafan, Tenangkan jiwa
Kunci kelapangan jiwa dan ketenangan hati adalah di dalam roh kita ini tiada kebencian terhadap orang lain. Dan ia adalah salah satu dari kunci-kunci syurga.
Pada suatu hari, Rasulullah SAW bersama sahabat-sahabatnya sedang duduk bersama. Tiba-tiba baginda bersabda: “Akan datang selepas ini seorang ahli syurga.”
Maka muncul lah fulan bin fulan. Keesokannya juga sama, Rasulullah bersabda perkara yang sama, dan muncul fulan bin fulan yang sama. Keesokannya lagi juga sama. Rasulullah SAW bersabda perkara yang sama, dan muncul fulan bin fulan yang sama.
Akhirnya seorang sahabat Rasulullah pergi berziarah ke rumah lelaki itu, dan tidur di rumahnya untuk menyiasat apakah amalannya. Selama tiga hari, sahabat Rasulullah itu tidak menjumpai apa-apa ibadah yang hebat, yang besar,yang menarik. Akhirnya dia menyatakan hajat sebenarnya tidur di rumah lelaki itu.
Lelaki itu menjawab: “Ibadahku adalah sebagaimana yang kau lihat. Tiada yang menakjubkan. Biasa-biasa sahaja.”
Sambung lelaki itu: “Tetapi di dalam hatiku tidak ada sangka buruk, rasa benci, kepada saudara-saudara mukminku.”
Sebab itu, Islam menganjurkan bermaafan.
Sebab dengan kemaafan, hati manusia itu akan bahagia.


layakkah dipuji????

Saat hidupmu di kedudukan teratas..
kau dipuja-puji dek manusia..
terasa kembang kempis gumbira..
semua yg memandangmu
cemburu dgn kejayaanmu..
b'jalan bagai x jejak bumi..
berdiri bagai di awang-awangan..

Ucapan tahniah disana sini
dengupan jantungmu bagai x henti
berdebar-debar tatkala dipuji
serasa dunia milikmu..
semua yg kau kecapi
bagai mutlak rasa dihati

namun jgn kau lupa..
dari mana datangnya semua itu..
kejayaanmu..kebanggaanmu..
kenikmatan yg kau kecapi
yg menjadikan kau dipuja dipuji

kembalilah kepada PengAnugerahi..
kerana ia bukan milik mutlakmu..
kembalilah kepada Sang Pencipta
kerana Dialah yg menganugerahkan
semuaNya kepadamu..
kembalilah kepadaNya
dengan Istighfar..
dengan bertasbih..bertahmid
memujiNya..memujaNya..

kau..x layak dipuji
sekiranya kau lupa utk memujiNya..
kau x harus dianugerahi
sekiranya kau lupa utk mensyukuri nikmatNya..
kau x perlu di puja..
kerana Allah saja yg berhak di Puja...
kerana segala Puji-Pujian adalah milikNya..~♥~

kelebihan solat malam...



Saidina Umar al-Khattab menyatakan kelebihan solat malam dengan berkata: “Sesiapa mengerjakan solat malam (tahajud) dengan khusyuk nescaya dianugerahkan Allah sembilan perkara, lima di dunia dan empat di akhirat. Kurniaan di dunia ialah:-
* Jauh daripada segala penyakit
* Lahir kesan taqwa pada wajahnya
* Dikasihi sekelian mukmin dan seluruh manusia
* Percakapannya mengandungi hikmah (kebijaksanaan)
* Dikurniakan kekuatan dan diberi rezeki dalam agama (halal dan diberkati)
Sementara empat perkara di akhirat ialah:-
* Dibangkitkan dari kubur dengan wajah berseri-seri
* Dipermudahkan hisab
* Cepat melalui sirat al-Mustaqim seperti kilat
* Diserahkan suratan amalan pada hari akhirat melalui tangan kanan.”
Solat malam adalah solat yang penting antara solat-solat sunat yang lain. Rasulullah S.A.W pernah ditanya, “Solat apakah yang paling utama selepas solat lima waktu?” Beliau menjawab dengan tegas, “Solat malam!” (Hadis Riwayat Muslim).
Beberapa keutamaan yang diperoleh oleh para pengamal solat malam adalah seperti berikut:
1. Tercatat sebagai orang yang baik dan berhak mendapat anugerah rahmatnya (Surah adz-Dzariyat ayat 15 hingga 18).
2. Mendapat penyempurnaan di atas kekurangan dalam ibadat wajibnya, hingga dapat menempati darjat yang terpuji (Surah al-Israk ayat 79).
3. Mendapat pujian daripada Allah (Surah al-Furqan ayat 63 hingga 64).
4. Dilihat sebagai orang yang beriman (Surah as-Sajadah ayat 16).
5. Darjatnya dibezakan dengan orang yang malas (Surah az-Zumar ayat 9).
Beberapa petikan hadis berikut menyebut beberapa fadilat dan keindahan lain solat malam. Antaranya adalah hadis daripada Abdullah bin Amr bin Al-‘Ash yang berbunyi, Rasulullah S.A.W berkata kepadaku, “Abdullah, jangan jadi seperti polan yang pernah mendirikan solat malam kemudian meninggalkannya,” (Hadis Riwayat Bukhari-Muslim).
Salman al-Farisi menceritakan, Rasulullah S.A.W berkata, “Kerjakanlah solat malam, kerana itu adalah kebiasaan orang soleh sebelum kamu, jalan mendekatkan diri kepada Tuhan, penebus kesalahan, pencegah dosa, serta penghindar penyakit.

~Jom Solat Malam~

sekadar renungan..

.KESEDIHAN tidak selamanya menutup sinar KECERIAAN di hati dan KEBAHAGIAAN juga tidak selamanya BERTAKHTA di sanubari..usirlah keresahan, kekecewaan dan kehampaan yang memilukan dari terus mencengkam dan membelenggu hati..hadirkanlah rasa KEHAMBAAN kepada Allah dengan KEIMANAN yang sebenar agar segala kekusutan yang menyedihkan itu tersirna dari hati insani..✿~

"Setiap BENCANA yang menimpa di bumi ini dan yang menimpa dirimu sendiri, semuanya telah TERTULIS dalam kitab (Lauhul Mahfuz) sebelum kami mewujudkannya. Sungguh, yang demikian itu mudah bagi Allah. Agar kamu tidak BERSEDIH HATI terhadap apa yang luput dari kamu dan tidak pula TERLALU GEMBIRA terhadap apa yang diberikanNya kepadamu. Dan Allah TIDAK MENYUKAI setiap orang yang sombong dan membanggakan diri.”
(Surah Al-Hadid : 22-23)

>>> Jangan bersedih wahai hati, hidup ini lebih BERMAKNA jika dirimu mampu berdepan dengan masalah dunia dengan sebaiknya..usirlah sedih, usirlah sepi..hadirkanlah sinar di hati, bangkitkanlah kembali semangat dalam diri..ya Allah di saat ini, aku terlalu memerlukanMu di sisi..

Monday, November 14, 2011

interview kenaikan pangkat...

salam peeps.....

tgk tajuk pon aku yg nervous sendiri..huhuhuhu.....bru jer rase abis exam kolej....pastu kne sambung membaca lagi untuk temuduga kenaikan pangkat...perghhh....

tp alhamdulillah la aku layak untuk ditemuduga..walaupon berdebar2 macam dihentak2 jer jantung nih..tp aku kne coool gak menghadapi harinya....what??? 17/11/2001??? aaaa.....sempuuuttttt....

hopely aku dapat masuk bilik temuduga dengan jayanya....Ya Allah..permudahkan la urusanku....

first time nk kne temuduga...selalu aku yg jage org temuduga..skang nih aku pulak yg kene...huwaaa....

okey peeps...nk bace sikit2 ape yg patut...nti jumpe lg yer...daaaaa....

aku hanya mampu berdoa untuk menghadapi hari yang akan menjelma nih...semoga aku lulus temuduga nih..aminnn.....

Saturday, November 12, 2011

syukur....result dh kluar.....

Alhamdulillah.... perkataan ptama yang keluar dari mulutku apabila result exam diumumkan...hahahhaha..memula cm nervous jer..tp bile slip da smpi kat tgn ketar2 gak la nk ambik...akhirnye result yg aku dapat memuaskan...


syukur sangat....cm mimpi jadik kenyataan..aku pnah mimpi dapat result baik..akhirnye mmg baik pon...syukur....utk kawan2 yg tak dapat 4A tuh jgn la  sedih2...yg penting usaha untuk 4 sem lg nih.. mase msih bnyk lg...msih bnyk yg boleh dibaiki lagi...


ade ker yg tak puas ati ngn ku nih???hurmmm...ku bkn nk bangga sangat ngn result nih...tp kite bersaing secara baik la...bkn nk berlawan2 sape dpt markah paling best...klu ku dapat markah paling best,bkn selamanya ku diatas...ner tau,sem. 2 nih korg lg bgus...tak mustahil aku dibawah lak...satu kelas ni tak mo la ade perasaan tak puas ati...same2 kite usaha okey...


pada yg selalu tak dtg kelas tuh...rajin2 la hadirkan diri ke kelas..bkn per,sayang duit PTPTN yg korg pinjam tuh...takkan nk bg free jer kat kolej kn...kne la bg diorg pnat mengajar kite nih..bru la berbaloi2...kn..kn..


okey lah...smpi ini jer...ooopsss...nk tau pointer sy ker???ekekeeke...anyways sy dpt 4A, pointer 3.68....erm..lau sem 2 ni kne la perbaiki lagi...ner tau dapat 3.7 lbh ker..huhuhuhuhu...


see ya....shah alammmmm...peace yooooooo......hahahahaah

baiki diri



Memang bukan mudah untuk mengubah kelemahan dan kesilapan dalam diri kita,
walau seteruk mana pun kesilapan kita,
masih ada jalan untuk kita perbetulkan kesilapan,
Tidak mustahil untuk memperbaiki keadaan,
Peluang sentiasa ada.
Yang paling penting,
kekuatan emosi kita,
Untuk meyakini Allah akan membantu hambaNya dalam proses mempertingkatkan diri keranaNya,
Pasakkan niat untuk berubah dan perbaiki diri kerana Allah…
Kerana apabila menghadapi kesukaran dan kesusahan sepanjang proses perubahan itu,
kita masih istiqamah di jalan yang kita pilih.
Yakinlah dengan Allah,
Setiap ujian dan dugaan yang Allah beri,
Allah susunkan mengikut kemampuan kita,
Semoga setiap dugaan dan ujian yang kita lalui, menjadikan kita hamba yang lebih baik di sisiNya.
Semoga ujian ini, menjadikan kita lebih dekat dengan Allah SWT.
Semoga penyusunan Allah ini, meningkatkan kecintaan kita kepadaNya

Sepuluh Jenis Seksaan Yang Menimpa Wanita

Siksaan ini diperlihatkan kepada Nabi Muhammad SAW ketika melalui peristiwa Israk dan Mikraj, membuatkan Rasulullah menangis setiap kali mengenangkannya.

Dalam perjalanan itu, antaranya Baginda diperlihatkan (1) perempuan yang digantung dengan rambut dan otak di kepalanya mendidih. Mereka adalah perempuan yang tidak mahu melindungi rambutnya daripada dilihat lelaki lain.

Seksaan lain yang diperlihatkan Baginda ialah (2) perempuan yang digantung dengan lidahnya dan (3) tangannya dikeluarkan daripada punggung dan (4) minyak panas dituangkan ke dalam kerongkongnya. Mereka adalah perempuan yang suka menyakiti hati suami dengan kata-katanya.

Baginda juga melihat bagaimana (5) perempuan digantung buah dadanya dari arah punggung dan air pokok zakum dituang ke dalam kerongkongnya. Mereka adalah perempuan yang menyusui anak orang lain tanpa keizinan suaminya.

Ada pula (6) perempuan diikat dua kakinya serta dua tangannya sampai ke ubun dan dibelit beberapa ular dan kala jengking. Mereka adalah perempuan yang boleh solat dan berpuasa tetapi tidak mahu mengerjakannya, tidak berwuduk dan tidak mahu mandi junub. Mereka sering keluar rumah tanpa mendapat izin suaminya terlebih dulu dan tidak mandi iaitu tidak bersuci selepas habis haid dan nifas.

Selain itu, Baginda melihat (7) perempuan yang makan daging tubuhnya sendiri manakala di bawahnya ada api yang menyala. Mereka adalah perempuan yang berhias untuk dilihat lelaki lain dan suka menceritakan aib orang lain.

Baginda juga melihat (8) perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka. Mereka adalah perempuan yang suka memasyhurkan diri sendiri supaya orang melihat akan perhiasannya.

Seksaan lain yang dilihat Baginda ialah (9) perempuan yang kepalanya seperti kepala :censored: dan badannya pula seperti keldai. Mereka adalah perempuan yang suka mengadu domba dan sangat suka berdusta.

Ada pula perempuan yang Baginda nampak yang (10) rupanya berbentuk anjing dan beberapa ekor ular serta kala jengking masuk ke dalam mulutnya dan keluar melalui duburnya. Mereka adalah perempuan yang suka marah kepada suaminya dan memfitnah orang lain.



Subhanallah..sama2 lah kita berubah ke arah kebaikan....

Friday, November 11, 2011

my sweetie berhari raya aidil adha....

hye peeps...seminggu cuti..huhuhuhu...sminggu blog tak berupdate sbb broadband hilang....uhukk..serious..broadband hilang ntah kemana...last2 kne daftar baru.... hahahaha...


my hubby la jadik mangsa kne paksa soh bli broadbans baru..hahahahha...sian my hubby..ikut jer kerenah aku...hahahahhahaha...


anyway nk citer ,ni ade gmbo icha ngn aksi2 dia berhari raya...enjoyyy....


comel tak sy pki tudung....sangat comel kan....

bab bergaya bagi la kat saya...saya sangat suke....i loikeee.....

with brother and sister and uncle...

putih tak gigi saya????
hurm...tu la karenah puteri bongsu ku...mcm2 aksi kan...anyway lau ader hot pic i upload as soon as possible eh...

daaa......

ada ape dengan 11.11.11

JANGAN BANGGA DGN TARIKH 11.11.11 BACA INI----->

Dalam kitab satanic the holy is satan. Yg Mr St Wingston Father Satan bagi tahu yang 11.11.11 hari kebangkitan anak syaitan dan dajjal yang akan memerintah dunia. Dan org akan memuja2 pada hari keramat yg bratus tahun Wiliam satan tunggu-tunggukan. Sebenarnye orang tak akan tahu apakah makna tarikh tersebut malah pada hari Jumaat datangnya kami untuk menyesat semua agama Islam, Kristian dan Buddha. Dan di mana nanti Yahudi dan kami akan gembira kerana kebodohan manusia yang ada agama tapi tidak guna dengan betul. Sesungguhnya father of god satan akan terus menyesat ank2 adam, St Mary and Crist Jesus. Maka kiamat akan muncul pada hari Jumaat dan tarikh ini bermakna untuk kami. Sempena keturunan kami 6.6.6 9.9.9 dan 11.11.11.

solat jumaat

Solat Jumaat ialah solat fardu (dua rakaat) yang dilakukan pada hari Jumaat menggantikan solat Zohor, dan ia dilakukan secara berjemaah selepas mendengar Khutbah Jumaat. Solat Jumaat itu hukumnya Fardu Ain, iaitu wajib dikerjakan atas setiap mukallaf lelaki dengan syarat-syarat tertentu.

Dalil Al-Quran tentang Solat Jumaat :-

"Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan solat pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi ke masjid untuk mengingati Allah [dengan mengerjakan solat Jumaat] dan tinggalkanlah berjual beli [pada saat itu]; yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui [hakikat yang sebenarnya]," [Surah Al-Jumu'ah: 9]

Hadis tentang Solat Jumaat :-

Sabda Rasulullah SAW..
"Solat Jumaat itu hak wajib dikerjakan oleh tiap-tiap orang Islam dengan berjemaah, kecuali empat jenis manusia: hamba sahaya yang dimiliki, perempuan, anak-anak, dan orang yang sakit."
[Hadis Riwayat Abu Dawud & Hakim]

Syarat wajib solat Jumaat :-

1.Islam - tidak wajib bagi orang kafir.
2.Baligh - tidak wajib bagi kanak-kanak yang belum baligh.
3.Berakal - tidak wajib bagi orang yang gila.
4.Merdeka - tidak wajib ke atas hamba abdi.
5.Lelaki - tidak diwajibkan untuk orang perempuan.
6.Sihat - tidak wajib bagi orang yang uzur dan berhalangan.
7.Bermastautin atau bermukim - tidak wajib bagi orang yang musafir.

Syarat sah solat Jumaat :-

1.Didirikan di dalam waktu Zuhur.
2.Tempat mendirikan solat Jumaat itu hendaklah di suatu tempat yang telah ditetapkan seperti masjid, dewan, padang dan sebagainya.
3.Mestilah berjemaah dengan sekurang-kurangnya 40 orang yang tinggal tetap di kawasan itu.
4.Didahului dengan dua khutbah

Haram tinggalkan solat Jumaat :-

Meninggalkan solat Jumaat merupakan perbuatan yang ditegah kerana solat Jumaat hukumnya adalah wajib, fardu ain ke atas setiap individu muslim. Orang yang meringan-ringankan hukum Allah ini akan mengundang kemurkaanNya dan mereka bakal menerima balasan yang setimpal dengan dosa yang dilakukan. Bahkan orang yang enggan mentaati suruhan Allah, pintu hatinya lama kelamaan akan tertutup daripada mendapat hidayah dan menjadikan mereka semakin sesat dan terus melakukan dosa-dosa yang lain.

Dari Abu Jakdi ad-Dhamri bahawa Rasulullah SAW bersabda:
"Sesiapa yang meninggalkan solat Jumaat 3 kali dengan sengaja, maka Allah SWT akan menutup hatinya daripada menerima petunjuk"
[Hadis riwayat Abu Daud]

Pengecualian dari menunaikan solat Jumaat :-

Seorang Muslim yang mengalami salah satu perkara di bawah ini adalah dikecualikan dari menunaikan solat Jumaat, mereka hanya perlu solat Zohor seperti biasa..

1.Sakit - Iaitu sakit yang menyukarkan untuk ke masjid atau bimbang akan memudaratan penyakitnya.
2.Hujan - Jika hujan itu membawa kesukaran untuk pergi ke masjid.
3.Musafir - Iaitu orang yang keluar sebelum subuh untuk bermusafir.
4.Takut dizalimi - Orang yang bersembunyi kerana takut di zalimi.
5.Perang - Orang yang berada di medan perang.

Perkara-perkara sunat yang dilakukan pada hari Jumaat :-

1.Mandi sunat hari Jumaat, terutama ketika hendak berangkat ke Masjid.
2.Memotong kuku.
3.Memotong, mencabut atau mengunting bulu [ketiak, hidung, misai].
4.Bersugi.
5.Memakai wangi-wangian.
6.Berhias diri dengan memakai pakaian yang bersih dan cantik.
7.Bersegera pergi ke masjid.
8.Berniat Iktikaf.
9.Solat sunat Tahiyatul Masjid sebaik sahaja masuk ke dalam masjid.
10.Memperbanyakkan berzikir, membaca Al Quran dan berselawat ke atas Nabi.

perbaiki diri...

Memang bukan mudah untuk mengubah kelemahan dan kesilapan dalam diri kita,
walau seteruk mana pun kesilapan kita,
masih ada jalan untuk kita perbetulkan kesilapan,
Tidak mustahil untuk memperbaiki keadaan,
Peluang sentiasa ada.
Yang paling penting,
kekuatan emosi kita,
Untuk meyakini Allah akan membantu hambaNya dalam proses mempertingkatkan diri keranaNya,
Pasakkan niat untuk berubah dan perbaiki diri kerana Allah…
Kerana apabila menghadapi kesukaran dan kesusahan sepanjang proses perubahan itu,
kita masih istiqamah di jalan yang kita pilih.
Yakinlah dengan Allah,
Setiap ujian dan dugaan yang Allah beri,
Allah susunkan mengikut kemampuan kita,
Semoga setiap dugaan dan ujian yang kita lalui, menjadikan kita hamba yang lebih baik di sisiNya.
Semoga ujian ini, menjadikan kita lebih dekat dengan Allah SWT.
Semoga penyusunan Allah ini, meningkatkan kecintaan kita kepadaNya

Saturday, November 5, 2011

salam aidiladha

hye peepss.....

disini saya sekeluarga ingin mengucapkan selamat hari raya aidiladha untuk semua followers saya dan blogger2 yg visit blog sy ni...

semoga setiap pengorbanan yang kite lakukan akan mendapat balasan dariNya...


Friday, November 4, 2011

cuti lagi di terengganu

cuti lagi...hari ni berhari raya aidil adha di terengganu..first time kot...huhuhuhuuh...


nk gak rase cmner rasenye meriah kat tganu nih...raye puasa dah raye ket tganu..kali ni raya haji lak..kikikiki...lg 1 dapat la aku jumpe sweetie icha aku...lalalalla..rindu..tersenyum simpul dia tgk aku...


kitorg balik naik bas jer...save bajet sikit..klu naik kete bnyk plak gune duit nk isik minyak..almaklum la...belanja skang nih bknnye sikit...punye la mahal brg2 skang nih..so nk save bajet kami naik bas jer...snang...hihihih

ok lah..aktiviti 3 hari di sini nanti aku update lagi yer...lau ader gambar2 nanti aku upload lah...kikikiki..

Thursday, November 3, 2011

anda anak no berapa......

RAHSIA PERANGAI ANAK 

♥ Anak sulung

Anak sulung merupakan cahaya mata pertama di dalam keluarga dan menjadi tumpuan kasih sayang dan perhatian ibu bapa. sehinggalah kedatangan adik baru. Namun apabila mereka meningkat remaja, mereka lebih pandai membawa diri masing-masing dan sanggup berkorban demi demi adik-adik. 
Ciri-ciri yang ada pada mereka ialah : 
* anak sulung dikaitkan dengan sikap pelindung, suka bertolak ansur, serta ego.
* sering berjaya dalam hidup.
* lebih pandai mengambil hati orang tua.
* mempunyai nilai tanggung jawab yang tinggi. 

♥ Anak Tengah 
Biasanya anak tengah lebih pelik sedikit dari anak-anak yang lain. Mereka lebih gemar berdikari dan membuat hal sendiri. ini kerana mereka adalah antara yang paling kurang ‘favourite’ di kalangan adik-beradik yang lain. Seringkali mereka juga teras terpinggir. Dalam banyak hal mereka merasakan diri mereka dipaksa untuk mengalah kepada si sulung atau si bongsu. Sebab itu di kalangan mereka juga kadangkala mudah dilanda tekanan. Oleh itu, anak tengah juga cuba untuk melakukan yang terbaik bagi diri mereka tanpa mengharapkan bantuan orang lain. 
Ciri-ciri yang ada pada mereka ialah : 
* lebih berdikari berbanding dengan si sulung atau adik beradik yang lain.
* lebih percaya dengan keyakinan sendiri.
* suka mencuri perhatian dengan cara tersendiri.
* sering merasakan diri mereka terpinggir.
* terlalu mengalah 

♥ Anak Bongsu 
Mendengar ungkapan anak bongsu saja cukup memadai untuk membuat tafsiran bagaimanakah sikap anak bongsu. Mereka sering digambarkan sebagai seorang yang manja dan besar kepala dan mahukan orang lain mengikut kehendak mereka sahaja. Mereka perlukan orang lain untuk melakukan apa saja dalam hidup. Sering dikatakan mereka kurang berjaya dalam hidup memandangkan sikap ketidakpercaya ibu bapa terhadap mereka. Biarpun mereka berjaya namun sikap ibu bapa sendiri membuatkan hidup mereka terbatas. Mungkin ibu bapa sentiasa berasakan anak bongsu memerlukan perlindungan mereka buat selama-lamanya. 
Ciri-ciri yang ada pada mereka ialah : 
* happy go-lucky dan yakin diri.
* manja.
* berkeinginan dan bercita-cita tinggi.
* sukar membuat keputusan sendiri. 

♥ Anak Tunggal 
Dalam banyak kategori, ramai ingin menjadi anak tunggal. ramai yang beranggapan seronok menjadi anak tunggal memandangkan hanya mereka satu-satunya anak dalam keluarga. Mereka akan menjadi tempat sepenuh tumpuan, perhatian dan curahan kasih sayang ibu bapa. Mereka juga tiada persaingan dari adik-beradik yang lain. Dari sudut hubungan bersama ibu bapa, tidak dinafikan hubungan anak tunggal lebih kukuh dan erat. Mereka saling memerlukan antara satu sama lain, saling menyokong dan menggalakkan. 
Ciri-ciri yang ada pada mereka ialah : 
* sering merasakan diri mereka kesunyian.
* lebih berkeyakinan kerana sudah terbiasa segala yang dihajati tercapai.
* lebih bijak bergaul.
* lebih cepat matang.
* terlalu rapat dengan ibu bapa walau usia makin meningkat.
* sukar nak bertolak ansur dengan ora

tentang perempuan dan lelaki...





Perempuan ♥

senang dipujuk tapi susah memujuk,
senang moody tapi susah mengamok,
senang berleter tapi susah marah,
senang jatuh hati tapi susah nk mencintai,
senang menangis tapi susah derita,
senang dimengerti tapi susah difahami 

Lelaki ♥

susah utk difahami tapi senang memahami,
susah utk menyayangi tapi mudah mencintai,
susah utk memarahi tapi mudah menegur,
susah utk setia tapi mudah bertahan,
susah utk menangis tapi mudah tersentuh

BEZA DI ANTARA CINTA, MINAT, SUKA DAN JUGA SAYANG

Cinta - Kita memang mengharapkan dia menjadi milik kita. Segala apa yang kita buat, kalau buleh nak dia tahu.. dan kita sebuleh mungkin tak nak sakitkan hati dia. kita akan sentiasa berfikir tentang dirinya. (dalam erti lain : cinta di tujukan kepada seseorang yg kita selalu ingat dan mimpi.. Tanpanya kita akan rasa sunyi dan kita cintakan sepenuh jiwa dengan hati yg ikhlas kepadanya walaupun dia buat tak tau je)

Sayang - Kita memerlukan dia di masa kita mahukan seseorang untuk berkongsi rahsia dan kisah duka kita. selalunya kita akan sayangkan seseorang yang menjadi TELINGA kepada masalah kita. (dalam erti lain : sayang di tujukan kepada seseorang yang boleh membuangkan masa dia untuk mendengar dan memeningkan kepalanya dgn masalah kita dan kita jugak boleh menyakitkan hati dia kerana kita bukannya cinta kepadanya)

Suka - Kita sukakan dia kerana dia kelakar. Dia happy-go-lucky. Bila bersama dengan dia, kita rasa nak tergelak sampai nak pecah perut. Tapi, kita taklah rindu sangat kat dia bila tak berjumpa seminggu…(dalam erti lain : suka di tujukan kepada seseorang yang boleh menjadi pelawak kepada kita. Kita akan suruh dia diam sekirangnya keng kita dah nak pecah…)

Minat - Apa sesuatu pada dirinya yang menarik kita untuk mendekatinya.(dalam erti lain : minat ditujukan kepada seseorang yang ada sifat, peribadi atau barang yang kita mahukan… )

Tetapi kita kena ingat bahawa tanpa minat , suka dan sayang kita tidak akan CINTA pada seseorang itu…
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gadget

This content is not yet available over encrypted connections.