Thursday, April 7, 2011

air...ohh..air...

hari nih nak cerita pasal air...smalam umah aku tak der air..bkn umah aku jek takder air..sume satu kawasan aku tak der air...sbbnyer paip pecah kat ner tah..tu yg buatkan kami warga seksyen 20 shah alam tak der air...

fusss..nk dijadikan cerita..ptg selasa tuh..aku balik dari kje..cm biase ar..blik kje jek msti g melawat bilik ayor dlu...tup2 bukak paip tak der air...ah sudah...parah ni..bile mase bg notis tak der air lak nih...pasal per aku tak tau nih...

tunggu punyer tunggu sampai ke mlm tak der air...anak2 aku pon tak bermandi dari ptg td sbb umah pngasuh diorg pon tader air...sshnyerrr....da la panas..ujan pon jadik panas bile air paip takder nih..huih....per nk buat nih..my hubby da rimas dah...fuhh..ngat dia sorg jek rimas..ngan aku2 skali rimas..anak2 apetah lagi la...nk2 yg kecik tuh..,berpeluh2..

da kol 10 mlm..air still takder lg..perut da mulas2 dah...g cri air lam tangki kat surau..dapat la ciput...tu pon sbb org rmai da angkut air dlu dah..da ler tak de air spare kat umah...bkn tak simpan,tp selalunyer kami simpan bile ader annoucement yg air tak de..ni tak maklum pape...(bnda da nk jadi kn..nk mklum cmner..haishhh..)

tunggu2 lagi smpi tgh mlm..masih takder air lagi...anak2 aku tidokan dggn tak mandinyer..aku lg la dpt basuh muke jek..pon same tak de mandi manda nih...aircond pon da xrase dah dia punye rimasnye bile tak mandi...
member2 aku sume dok pakat tnye umah ade air ke tak...sah2 ler kite satu kawasan..of kos ler tader air..lau umah aku sorg jer ade air tu dah kire kes pelik tuh..air bwh tanah per aku kebas...

tgh mlm tuh dgr annoucement dari ketua berek...dia ckp air dijangka ade lam pukul 3 pagi...smangat la sikit...apepon aku tido la lam keadaan panass...anak aku lak yg cinonet tuh,leh mengigau tgh2 mlm..tak mandi kn,pot pet tgh2 mlm,kjap2 kuar hai,jap2 kuar taknak,pastu pggil kakak..ntah ape2 tah ngigau..

tjaga dari tidur kol 4.00 pagi..sbbnyer aku operasi pagi tuh..kol 5.15 da kne gerak pegi ops..kol 4 aku bngun la..bngun2 bukak air setitik pon tak kuar...mampooosss laaaaa....aku nk g kje cmner nih...ya ampuuunnn...tak per aku tunggu lagi kol 4.30 pg..pon same gak still tader air...kol 5 pon tader..angin air pon tak kuar...tup2 mber aku msg nape air masih tak der...ntah la...dia kate lau takde air dia mc,aku pon kate cmtuh gak..last2 tak pegi kje..ngan laki2 aku skali tak g kje...hahhaahhahah....pngasuh aku siap anto msg lg dia tak leh nk jge anak sbb air takder..tak yah bg msg pon aku tak hantar anak sbb ak pon tak kje..hehehehe...

siang tuh,mmg tak mandi alh...ngan bdn yg berlengas2 nih...pegi umah mak sedara hubby aku..sib baik la umah dia ader air..leh la kami menumpang mandi...mcm pepatah melayu..kalau ade sumur di ladang boleh hamba menumpang mandi..pg tu settle mandi...pg hapernye..tghari gakla mandinyer..

ptg tu balik umah kbetulan ade tong air bwk air ..kitorg pon pegila bwk baldi..sygnyer tak dapat air..hampa..tadah air hujan pon takdapat...tggu lak air puspel dtg..fuss berebut2 nk kan air..cukup la dua baldi jek..sbb kitorg da bajet nk mandi umah mak sdare nanti..ambik air nak masak jek ngan nk wat basuh2 berak anak..lepas jek kitorg makan ptg tuh lam kol 4 ptg..tup2 air ciput jek..kuar dari paip..hohhhhhhooo..air da ader..tp puyer la itam berkarat..kotor giler..tp skurg2nyer ade air dah....

akhirnye penyiksaan kami semua berakhir dengan adenyer balik air paip....tak pegi operasi kje,aku buat operasi kat umah..basuh baju yg btimbun,,basuh pinggan yg belambak..basuh toilet yg baunye masyaallah...(hehehhehe...bese ar..takde air kan..bau-bauan mmg bnyk..)..settle sume lepaking la...air yg aku angkut2 tuh trus aku simpan wat knangan...hahhahaah.....

ssh gak kan klu tak der air..bkn ssh kn,mmg sah2 susah...tak de elektrik tak per lagi,leh cari lilin..lau panas leh lagi mandi..tp lau tak der air nk cri ape pangganti air...takkan nk cri pasir kot..huhuhuhu..penting btul air tuh...

moral of the story mory aku yg panjang nih,hargai lah air..elakkan pembaziran..setitik air ibarat sesuap nasi yg kite mkn...tak de air,kite msti ssh giler...jgn biarkan berlaku pembaziran air...air sgt penting..penting giler la...

okeyyy..sekian....wassalam.....daaaaa...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gadget

This content is not yet available over encrypted connections.